Kuolemia ylitöistä – ratsia Japanin suurimpaan mainostoimistoon

Viranomaistutkinta Dentsuun on askel Japanin työkulttuurin tervehdyttämiseksi. Tällä haavaa valot sammuvat konttorilla iltakymmeneltä.

ylityö
Japanilaisen mainostoimisto Dentsun pääkonttori Tokiossa.
Japanilaisen mainostoimisto Dentsun pääkonttori Tokiossa.AOP

Japanin viranomaiset ovat tehneet ratsian maailman suurimpiin lukeutuvassa mainostoimistossa Dentsussa. Työpaikalla epäillään järjestelmällistä laittoman ylityön teettämistä. Rikostutkinnan laukaisi 24-vuotiaan työntekijän kuolema.

Japani tunnetaan työkulttuurista, jossa kansalainen uhraa suuren osan elämästään yrityksen hyväksi. Japanin hallitus rahoitti vastikään julkaistun tutkimuksen, jonka mukaan peräti joka viidettä japanilaista uhkaa liiasta työstä aiheutuva ennenaikainen kuolema. Tälle on Japanissa oma terminsä karōshi, kuolema ylitöistä.

Mainostoimisto Dentsu oli epäilyjen mukaan pakottanut 24-vuotiaan työläisensä tekemään taukoamatta pitkää päivää. Työviranomaisten tutkimuksissa kuolemaan johti 105 tunnin ylityö lokakuussa 2015. Nainen teki itsemurhan joulupäivänä vakavasti masentuneena.

Haluamme yrittää poistaa karōshin työkulttuuristamme.

Mainostoimisto Dentsu

Ylityökuolema maineikkaassa firmassa sai tuoreeltaan maanlaajuista huomiota ja nyt uudestaan, virallisen kuolinsyytutkinnan valmistuttua syyskuussa. Jos ratsioiden perusteella Dentsussa ilmenee laittomuuksia, mainostoimistoa uhkaavat rikossyytteet. Dentsun johto on aloittanut myös oman sisäisen tutkintansa.

Dentsulla alla varoituksia

Laajassa ratsiassa Japanin terveys- ja työministeriön virkailijat tutkivat sekä Tokion-pääkonttorin että kolme sivupistettä suurissa kaupungeissa. Japanilaismediassa leviävät kuvat tummapukuisisten virkailijoiden pitkästä parijonosta marssimassa (siirryt toiseen palveluun) Dentsun ratsiaan.

– Otamme työnormit erittäin vakavasti ja haluamme ennakoivasti yrittää poistaa karōshin Dentsun työkulttuurista, mainostoimisto tiedottaa.

Dentsu on liikevaihdoltaan Japanin suurin ja maailman viidenneksi suurin mainostoimisto. Vuosikertomuksen mukaan yhtiöllä on kaikkiaan noin 47 000 työntekijää.

Sitä oli jo vuosina 2014 ja 2015 varoitettu puutteellisesta työkulttuurista, ja työnantajan epäillään laistaneen tuolloin vaadituista muutoksista. 1990-luvulta laskien Dentsu on tunnustanut kaksi aiempaa ylityökuolemaa ja on ryhtynyt sittemmin sammuttamaan valot pääkonttorissa iltakymmeneltä.

Aiemmin Japanissa on huolestuttu ylityökuolemista suurissa ravintolaketjuissa.

Lähteet: AP, Reuters