Tästä se lähtee: Tampereen ratikkatyöt käyntiin talven aikana

Raitiotien rakentaminen pääsee kunnolla vauhtiin kevään korvalla, jolloin kaivureita ilmestyy mm. Hervannan valtaväylän tuntumiin.

raitioliikenne
Tampereen raitiotien pysäkkikaavio
Tulevat ratikkapysäkit välillä Hervanta-Pyynikintori ja Pyynikintori-Tays. Liikennöinti ensimmäisellä linjalla alkaa suunnitelman mukaan vuonna 2021.Yle Tampere

Tampereen kaupunginvaltuuston myönteinen ratikkapäätös alkaa näkyä katukuvassa kevään aikana. Ratikkahankkeen projektipäällikkö Ville-Mikael Tuominen arvioi, että ensimmäiset kaivurit alkavat muokata maata raitiotietä varten helmi-maaliskuussa Hervannan valtaväylän varrella.

Tänä vuonnakin tapahtuu jo monenlaista. Tärkeimpänä toimenpiteenä on Tampereen raitiotieosakeyhtiön perustaminen. Positiivinen päätös alkaa näkyä lähiaikoina muun muassa työpaikkailmoituksina.

– Palveluntuottajat, rakentajat ja suunnittelijat tarvitsevat apuvoimia tämän hankkeen toteuttamiseen, Tuominen sanoo.

Rakentaminen alkaa liki kymmenessä kohteessa

Raitiotieallianssin toteutussuunnitelman mukaan rakentamistyöt aloitetaan ensi vuoden alkupuolella varikon lisäksi kahdeksassa kohteessa. Ville-Mikael Tuominen uskoo, että alkuun päästään ripeästi.

– Runsas vuosi on tehty rakentajien kanssa suunnitelmaa ja saatu sitova tarjous Hervannan ja Keskussairaalan linjojen rakentamisesta. Meillä on myös rakentajat valmiina.

Raitiotien rakentaminen näkyy maastossa monessa paikassa jo ensi vuoden aikana, mm. Hermiankadulla, Insinöörinkadulla, Hervannan valtaväylän rinnalla, Sammonkadulla ja Itsenäisyydenkadulla.

– Tavoitteena on, että raitiotietä aletaan rakentaa Hervannan varikolta ihan koko matka Itsenäisyydenkadulle. Paikasta riippuen, kaivetaan maata ja kaadetaan puita, aidataan työmaata ja perustetaan työmaakeskuksia ja niin edelleen.

Ratikan operaattori vielä sopimatta

Pääosa kohteiden rakentamisesta tapahtuu vuosina 2017-2020. Projektipäällikkö Tuomisen mukaan ensi vuoden aikana ei raitiotieradan rakentamisen osalta saada vielä mitään kohtaa täysin valmiiksi.

– Siihen menee useampia vuosia, koska siellä on niin monta vaihetta kussakin kohteessa. Esimerkiksi kaduista tietty kaista voi valmistua ja työ voi jatkua siinä rinnalla tai viereisellä katuosuudella.

Rakentamisen lisäksi ensi vuonna haetaan myös ratikkaliikenteelle toimijaa.

– Yksi ratkaistava asia on raitiotieliikenteen operointi, kuka sitä tulee operoimaan ja minkälaisella sopimuksella. Se saattaa ratketa ensi vuoden aikana.

Yksi ratikka vastaa kolmea bussia
Yle Tampere

Häiriöitä liikenteelle luvassa

Raitiotien rakentaminen sotkee kulkureittejä ja häiritsee väistämättä liikennettä seuraavina vuosina, vaikka työnaikaiset järjestelyt pyritäänkin suunnittelemaan mahdollisimman avoimesti ja ennakoivasti, sanoo Ville-Mikael Tuominen.

– Esimerkiksi Hervannan valtaväylän rinnalla työt eivät hirveästi vaikuta valtaväylän liikenteeseen, kun katualueen ulkopuolella rakennetaan siltaa ja rataa. Niillä kaduilla, joilla rakennetaan raitiotie kadun keskelle tai reunalle, tulee häiriötä myös muulle liikenteelle. Esimerkiksi Itsenäisyydenkadulla meillä on kolme rakennusvaihetta eli ensin rakennetaan ajoradan pohjoisreuna, sitten keskellä ja lopuksi eteläreunalla.

Tavoitteena on, ettei katuja rakennusvaiheen aikana jouduta juurikaan sulkemaan liikenteeltä, sanoo projektipäällikkö Tuominen.

– Esimerkiksi Sammonkadulla, Teiskontiellä, Itsenäisyydenkadulla ja Pirkankadulla liikenne on tarkoitus sujua työmaan rinnalla. Molempiin suuntiin pääsee ajamaan, kävelemään ja pyöräilemään ja joukkoliikenne kulkee.

Hämeenkadulla liikennöinti ei kuitenkaan Tuomisen mukaan onnistu koko rakennusvaiheen aikaa.

– On harkittava, päästetäänkö kaikki ajoneuvoliikenne Hämeensillalle rakennustyön aikana. Hämeensillan rakentaminen alkaa vuonna 2018.

Valituksista ei hidastetta

Valtuuston raitiotiepäätöksen uskotaan poikivan joukon valituksia. Ne eivät kuitenkaan hidastane hanketta, uskoo Tuominen.

– Rakentamiseen pyydetään yleensä toimeenpanolupa, vaikka asiasta on valitettu. Näin oli esimerkiksi tunnelihankkeessa ja se taitaa olla käytäntö useimmissa suurissa hankkeissa. Yleensä aina joku on niistä valittanut.

Jos kaikki sujuu suunnitelmien ja aikataulujen mukaan, raitiotieliikenne alkaa ensimmäisellä osuudella vuonna 2021.

Raitiotien aikataulu
Raitiotiealllianssin toteutussuunnitelmassa eri työvaiheet on arvioitu näin.Raitiotieallianssi