Professori: Biopolttoaineita ensin, sitten sähköautoiluun

Ympäristöekonomian professori Markku Ollikaisen mielestä jätteistä tehdyt biopolttoaineet ovat ensivaiheessa hyvä keino vähentää liikenteen päästöjä. Samalla on kuitenkin kehitettävä päästöttömiä kulkuvaihtoehtoja. Sähköautojen uskotaan halpenevan 2020-luvulla.

A-studio
Mika Anttonen ja Markku Ollikainen
Yle

A-studiossa vierailleen Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikaisen mielestä biopolttoaineiden lisääminen on lyhyellä aikavälillä yksi helpoimmista tavoista vähentää liikenteen päästöjä.

Tieliikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.

Hallitus pohtii parhaillaan Suomen energia- ja ilmastopolitiikkaa tuleville vuosikymmenille. Suunnitelmissa on muun muassa lisätä biopolttoaineiden osuutta bensiinissä ja dieselissä, sekä vauhdittaa sähköautoihin siirtymistä. Linjauksilla pyritään vastaamaan EU:n ilmastopolitiikan ja Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteisiin.

– Ilmastopaneelissa tehtyjen analyysien mukaan ensivaiheessa on biopolttoaineiden osuutta lisättävä. Niiden täytyy olla ilmastokestävästi tuotettuja eli käytettävä jätepohjaista materiaalia. Ei esimerkiksi ainespuuta, joka johtaa puun hinnan nousuun, ja negatiivisiin kansantalous- ja ilmastovaikutuksiin, toteaa Suomen ilmastopaneelin puheenjohtajanakin toimiva Ollikainen.

Myös energiayhtiö St1:n halllituksen puheenjohtaja Mika Anttosen mielestä autoilun päästöjen vähentämisessä on tärkeää miettiä keinojen vaikutukset kansantalouteen.

– Pitää miettiä syntyykö valituissa keinoissa suomalaista osaamista, joka on skaalattavissa globaaleille markkinoille, Anttonen tähdentää.

Sähköautoissa Norjan perässä

Professori Ollikainen korostaa, että pidemmällä tähtäimellä on pystyttävä kehittämään todella päästöttömiä vaihtoehtoja kuten sähköautoja. Hänen mukaansa kansainvälisissä arvioissa uskotaan, että nyt kallliit sähköautot halpenevat 2020-luvulla.

Norjassa sähköautot ovat jo nyt huomattavasti Suomea yleisempiä. St1 tekee polttoaineen jakelubisnestä myös Norjassa.

– Sähköautoilijat ovat meidän parhaita asiakkaita. He joutuvat viipymään asemalla 15-20 minuuttia. He kuluttavat aika iloisesti sinä aikana putiikin tuotteita, joissa on ihan hyvä kate, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kertoo.

Anttonen uskoo Norjan nopean sähköautojen yleistymisen johtuvan miljardeista, joilla sähköautokantaa on siellä rakennettu.

Professori Markku Ollikaisen mielestä Norjan sähköautoratkaisuista kannattaisi ottaa Suomessa opiksi.

– Meidän tulee ryhtyä edistämään jossain vaiheessa 2020-luvulla autokannan sähköistämistä. Ei haittaisi, että sitäkin tuettaisiin. Biopolttoaineita aiotaan nyt tukea aivan merkittävällä summalla, voisiko osan siitä ohjata sähköautoille, Ollikainen ehdottaa.

Tukia vai velvotteita

St1:n Anttonen ei innostu valtion tuista.

– Volkswagen Golfin bensaversio versus sähköversio: siinä on 20 000 euroa hintaeroa. Suomella ei ole varaa tämän tyyppistä sähköautoilua tukea, Anttonen lataa.

Anttonen haluaisi tukien sijaan asettaa päästöjä aiheuttaville yhtiöille velvotteita.

– Velvotteet ovat tehokkaampi tapa kuin antaa erilaisia vero- tai hankintaporkkanoita, jotka kuitenkin eivät johda siihen, että nämä toimijat kilpailevat, mikä on kustannustehokkain tapa toimia. Sähköauton täytyy ansaita oma paikkansa sillä, että se vähentää CO2-päästöjä kaikista eniten, Anttonen sanoo.