1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

VW kutsuu korjattavaksi 2,6 miljoonaa päästöskandaaliautoa lisää – kirjeitä odotettavissa myös Suomessa

Saksan liikenneviranomainen KBA hyväksyi Volkswagenin korjausratkaisun. Suomessa päästötietoja vääristelevän ohjelmiston korjaus koskee yhteensä 50 000 dieselmoottorilla varustettua Volkswagenia, Seatia ja Audia.

Kotimaan uutiset
Volkswagenin logo tummaa taivasta vasten.
Julian Stratenschulte / EPA

Autonvalmistaja Volkswagen kutsuu korjattavaksi kaikkiaan 2,6 miljoonaa autoa, joihin asennettu ohjelmisto vääristelee päästötietoja tyyppihyväksyntätesteissä.

Saksan viranomainen näytti vihreää valoa Volkswagenin ehdottamalle korjausratkaisulle, joka koskee 1,6-litraisia EA 189 –dieselmoottoreita. Aiemmin korjausratkaisu on hyväksytty 1,2- ja 2,0-litraisille dieselmoottoreille.

Suomessa takaisinkutsukampanja koskee yhteensä 50 000 Volkswagenia, Seatia ja Audia, kertoo VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen. Lukuun sisältyvät 1,2- 1,6- ja 2,0-litraiset dieselmoottorit.

– Joillain asiakkailla menee ehkä ensi vuoden puolelle, mutta sanoisin, että kirjeet lähtevät tässä lähikuukausien aikana, Karjalainen arvioi.

Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan ilmaiseen korjaukseen merkkihuoltoliikkeessä. Aikaa operaatioon kuluu puolesta tunnista tuntiin.

Korjauksella vaikutusta vain päästömittauksiin

Korjauksen jälkeen autot täyttävät tyyppihyväksynnän mukaiset päästöstandardit, mutta esimerkiksi turvallisuuteen tai moottorin tehoon liittyviä vaikutuksia korjauksella ei Karjalaisen mukaan ole.

– Ennen kutsukirjettä autolle ei tarvitse tehdä mitään vaan sillä voi ajaa täysin normaalisti. Auton voi myös katsastaa normaaliin tapaan, mikäli kutsukirjettä ei ole ehtinyt tulla, Karjalainen sanoo.

Tällä hetkellä päästöhuijauksen korjaava ohjelmisto on saatavissa 17 000 autoon Suomessa. Lähes puolet näistä autoista on käynyt korjattavina.

Päästöskandaali alkoi viime vuonna, kun Volkswagenin havaittiin peukaloineen päästömittauslukemia yhteensä yli 11 miljoonassa dieselautossa.

Saksalaislehti Bildin väitteiden mukaan skandaalista ei ole kuitenkaan otettu opiksi, vaan samaan konserniin kuuluvan Audin autoista olisi viime kesänä löytynyt jälleen uusi huijausohjelma.

Lue seuraavaksi