Marketit jyräsivät torikauppiaat jo vuosikymmeniä sitten – "Kuluttajan kohtaamiseen mainio paikka"

Talvisin harvalla torilla on enää myyjiä ja monet kauppatorit sulkevatkin toimintansa. Kuluttajilla on kuitenkin iso kiinnostus lähiruokaan, joten torikauppa voi kokea tulevaisuudessa myös renessanssin.

torikauppa
Nauriksia torilla
Torikaupan osuus vihannesten ja hedelmien osalta on parin prosentin luokkaa.Kaisu Jansson / Yle

Torimyynti on yhä tärkeää esimerkiksi suoramyyntitiloille, arvioi Anni-Mari Syväniemi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitosta. Lähiruoka ja suoramyynti näyttävät ylipäätään kasvattavan suosiotaan.

– Tori tuo tuottajan kuluttajan lähelle kaupungin keskustaan, Syväniemi kertoo.

Torit ovat kohdanneet kuihtumista vuosikymmenten aikana, mutta Syväniemi korostaa myös niiden taloudellista puolta.

– Kokonaisruoanmyynnin kannalta pieniä osuuksia, mutta kuluttajan kohtaamiseen tori on mainio paikka, hän sanoo.

Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori alleviivaa, että torikaupan merkitys ruoantuottajille on kuitenkin heikentynyt viime vuosikymmeninä.

– Kokonaisuutta, jos ajatellaan vihannesten ja hedelmien osalta Suomessa, niin torikaupan merkitys on koko ajan vähentynyt ja on parin prosentin luokkaa, hän pohtii.

Jos isovanhemmat tai vanhemmat ovat olleet torikauppiaita, niin nuoret eivät ole samalla tavalla kiinnostuneita

Timo Taulavuori

Varmaa tietoa luvusta ei kuitenkaan ole, sillä tarkkoja tilastoja torikaupan laajuudesta ei tehdä. Myös Tori- ja markkinakaupan palvelukeskukselta kuitenkin vahvistetaan, että vakituisten torikauppiaiden osuus on hiljalleen vähentynyt ja on nykyisin noin 1 200. Samalla osa-aikaisten kauppiaiden määrä on kuitenkin kasvanut 12 000–15 000:een.

Taulavuori arvelee, että osa-aikaisten kauppiaiden lisääntymisen taustalla vaikuttavat erilaiset tapahtumat, joiden yhteydessä on torityyppistä myyntiä. Taulavuori jatkaa, että esimerkiksi 50 vuotta sitten kaupoista sai huonosti tuoreita tuotteita.

– Tänä päivänä kauppojen hedelmä- ja vihannesosastot ovat aika runsaita, hän sanoo.

Asia näkyy myös talven myynnissä. Nykyisin toreilla on talvisin lähinnä kalakauppiaita, Taulavuori kertoo.

Torilla on hiljaisempaa kuin ennen

Ilmiö näkyy kokonaisuutena myös esimerkiksi Kajaanissa. Kauppatori on hiljentynyt parin viime vuosikymmenen aikana, kertoo torivalvoja Risto Hämäläinen.

Hän kuitenkin arvioi määrän pudonneen ainoastaan noin kymmenisen prosenttia. Asiakkaita on yhä, mutta asiasta on puhetta myyjien keskuudessa.

Torivalvoja Risto Hämäläinen kotonaan.
Torivalvoja Risto Hämäläinen sanoo, että tori on hiljentynyt parin viime vuosikymmenen aikana.Mika Niskanen / Yle

– Ainahan siitä päivittäin keskustellaan kesäisin. Kaikki on sitä mieltä, että on hiljaisempaa ja se on vähän niin kuin kuihtunut, Hämäläinen kokee.

Näin talvisin Kajaanin kauppatorilla näkyy lähinnä kalamyyjiä, Hämäläinen kertoo.

Hän kuitenkin korostaa, ettei tilanne ole ollut kovin erilainen myöskään kahtena aikaisempana vuosikymmenenä.

Talvisin muita töitä

Toreilla riitti esimerkiksi 1960-luvulla merkittävästi enemmän asiakkaita, vahvistaa eläköitynyt maanviljelijä Erkki Tolonen. Nykyisin ostokset tehdään pääosin kaupoista ja isoista marketeista.

– Kaupat olivat pienempiä ja asiakkaat ostelivat enemmän torilta, Tolonen pohtii.

Tolonen on myynyt itse torilla perunoita sivutoimisesti. Tuloja tuli myös muun muassa lypsykarjasta. Monella muullakin myyjällä kauppatoreilta tulee lähinnä sivutuloja.

Työtä riitti myös talveksi asti. Tolonen on monena talvena myynyt perunoita torilla lauantaisinkin. Nykyisin Kajaanin kauppatorilla näkyy talvisin lähinnä kalakauppiaita.

Maanviljelijä Erkki Tolonen kotonaan.
Erkki Tolonen kertoo, että kun kaupat olivat pienempiä, toreilla oli enemmän asiakkaita.Mika Niskanen / Yle

Samoilla linjoilla on sivutoiminen maanviljelijä Hannu Hyvönen. Hän elätti itsensä ennen maanviljelyllä ja lypsykarjalla. Vuosituhanteen vaihteesta alkaen hän on ajanut talvet hakkuukonetta.

Hän avaa, että erityisesti sesonki on lyhentynyt. Hyvönen kokee, että ennen torikauppa oli taloudellisesti tärkeämpää viljelijöille.

– Kyllä se on vähentynyt melko marginaaliseksi, hän sanoo.

Torikaupan renessanssi mahdollinen

Torimyynnin tulevaisuus näyttää samaan aikaan lupaavalta ja uhatulta.

Suoramyynti on alkanut kiinnostaa kuluttajia ja tuotteita halutaan ostaa lähitiloilta. Samalla jatkajia perinteiselle torikaupalle ei tahdo löytyä, kertoo Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori.

– Jos isovanhemmat tai vanhemmat ovat olleet torikauppiaita, niin nuoret eivät ole samalla tavalla kiinnostuneita, Taulavuori kokee.

Hän kuitenkin uskoo, että kauppatoreilla voi olla edessään renessanssi. Ihmiset haluavat lähellä tuotettua ruokaa.

– Kuluttajat äänestävät jaloillaan ja käyvät enemmän toreilla, Taulavuori toivoo.