Yhdeksänlapsisen perheen isä iloitsee ratikkapäätöksestä – omat pojatkin töissä tehtaalla

Suurperheen isä helpottui siitä, että työtilanne jatkuu Transtechin tehtaalla uusien tilausten ansiosta vakaampana.

Transtech
Kajaanilainen Jari Roivainen Transtechin tehtaalla.
Jari Roivainen sekä asuu että työskentelee Kajaanin Otanmäessä.Jonna Karjalainen / Yle

KajaaniKiskokalustovalmistaja Transtechin tehtaalla saatiin maanantaina aihetta iloon, kun Tampereen kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta. Vastikään myös Helsinki päätti tilata tehtaalta 29 raitiovaunua. Tilaukset tarkoittavat tehtaan työtilanteen jatkumista vakaana vuosia eteenpäin.

Helpotuksesta huokaisi myös Otanmäessä asuva yhdeksänlapsisen perheen isä Jari Roivainen. Hän on työskennellyt tehtaalla jo yli 26 vuotta kunnossapidon tehtävissä.

– Tulevaisuuttahan se parantaa paljon. Tuo varmuutta etiäpäin. Varsinkin nuoret perheet uskaltavat suunnitella elämäänsä, Roivainen iloitsee.

Totta kai se on uhka, mutta uskon, että Tampereen raitiotiehankkeen virkamiehet ovat tehneet oikean kalustotoimittaja valinnan.

Marko Hurskainen

Roivaisen perheen vanhin lapsi on 24-vuotias ja nuorin vasta vuoden ja neljä kuukauden ikäinen. Myös kaksi Roivaisen kahdeksasta pojasta työskentelee Transtechin tehtaalla.

– Vanhin poikakin on saanut juuri perheenlisäystä, joten voi alkaa perustaa elämää tänne. Kyllä tämä huomattavasti helpottaa, itseäni ja muita nuoria perheitä.

Roivainen kiteyttää olevansa tyytyväinen pitkäaikaiseen työnantajaansa. Työpaikan vaihtaminen ja Kainuusta lähteminen eivät ole käyneet mielessä, vaikka viime vuosina tehtaalle ovat tuoneet haasteita kauppaa hidastuttaneet Venäjä-pakotteet sekä yleinen lama. Roivaisen mukaan pelkoa pitkistä lomautuksista tai töiden loppumisesta ei kuitenkaan ole ollut missään vaiheessa.

– Lomautuksia on ollut jonkin verran, mutta ne ovat olleet määräaikaisia, niin se on helpottanut jonkin verran, Roivainen kertoo.

– Viime vuosina tilanne on parantunut paljon kun on tullut tilauksia. Se on vapauttanut ilmapiiriä, hän jatkaa.

Espanjalaisyrityksen valituksen käsittely voi venyä

Transtechin tehtaanjohtaja Marko Hurskainen sanoo, että tunnelma on ollut tehtaalla katossa Tampereen raitiovaunupäätöksen jälkeen.

– Kyllä tämä on äärettömän tärkeä tämä Tampereen tilaus. Pääsemme kehittämään uutta tuotetta niin sanotulle standardiraideleveydelle. Se tulee olemaan Tampereen lisäksi huipputuote myös Euroopan markkinoille.

Tarjouskilpailussa hävinnyt espanjalaisyritys jätti valituksen markkinaoikeuteen Transtechin valinnasta raitiovaunujen tuottajaksi.

Työntekijä Transtechin tehtaalla Kajaanissa.
Transtechillä on koettu vaikeitakin aikoja, kun tilausten vähäisyys on johtanut lomautuksiin. Jonna Karjalainen / Yle

– Totta kai se on uhka, mutta uskon, että Tampereen raitiotiehankkeen virkamiehet ovat tehneet oikean kalustotoimittaja valinnan. Uskon myös, että se markkinatuomioistuimen käsittely johtaa meidän suunnalta positiiviseen ratkaisuun. Käsittelyaika voi venyä kuukausiin, ehkä puoleen vuoteen. En osaa sitä tarkemmin analysoida, mutta en usko, että siitä tulee kynnyskysymys, Hurskainen sanoo.

Työllisyyden kannalta tehtaalla näyttää nyt hyvältä. Hurskainen kertoo, että päätöksen valmistuttua tehtaalla on tilauskantaa vuoteen 2021 asti. Se vaikuttaa myös tehtaan väkimäärään, mikä tulee pysymään Hurskaisen mukaan vakaana ainakin seuraavat vuodet.

– Kyllä nyt näyttää hyvältä. Nämä ovat satsauksia myös sitten vielä kauemmas tulevaisuuteen. Harvassa teollisuudenalassa, ainakaan täällä pohjoisessa, tilauskannat ovat näin mukavan mittaisia, kuin meilläkin tällä hetkellä on. Niistä on hyvä ammentaa voimaa ja tehdä ne työt, mitä nyt on työn alla, parhaalla motivaatiolla.

Työn jatkumiseen riittää uskoa

Spekulointi siitä, etteivät tarjouskilpailut olisi kääntyneet Transtechin parhaaksi tai että työtilanne olisi jatkunut vaakalaudalla, saa Roivaisen mietteliääksi.

– Kyllähän se olisi paljon vaikeuttanut. Kajaanissa ei hirveästi ole tämän kokoisia työnantajia, niin voisi olla todennäköistä, että pitäisi lähteä katsomaan työtä muualta, Roivainen sanoo.

Pitäisi saada päättäjät vaan uskomaan, että kotimainen tuote on paras näihin arktisiin olosuhteisiin.

Jari Roivainen

Vahva usko työnantajaan on pitänyt kuitenkin jalat tiukasti Kainuussa.

– On uskottu koko ajan tähän taloon. Ylä- ja alamäkeä on ollut koko ajan sinä aikana kun itsekin on täällä ollut. Usko ei ole loppunut, hän jatkaa.

Roivainen toivoo, että tehdas työllistää ja toimii Otanmäessä vielä pitkään. Hän ei löytä mitään moitittavaa myöskään tehtaan nykyisestä omistajasta Skodasta.

– Kyllä on sellainen positiivinen odotus, varsinkin kun nuo uudet omistajat tulivat. Uskon, että tämä jatkuu tulevaisuudessakin täällä hyvänä vaunutehtaana.

Kajaanilainen Jari Roivainen Transtechin tehtaan edessä.
Roivainen pitää työtään tehtaan huoltoasentajana monipuolisena. Jonna Karjalainen / Yle

Suomalaisen kaluston valmistaminen suomalaisten käyttöön on jo ajatuksena niin hieno, että se saa Roivaisen rinnan rottingille.

– Kyllähän sitä pitää kotimaiseen laatuun luottaa, ja saada tuotteisiin paljon kotimaisuusastetta. Pitäisi saada päättäjät vaan uskomaan, että kotimainen tuote on paras näihin arktisiin olosuhteisiin, Roivainen toteaa.

Huoltoasentaja kehuu tehtaan ilmapiiriä ja työympäristöä. Hän on toiminut työpaikallaan myös osaston luottamusmiehenä sekä työsuojelupuolella. Työ on mieleistä.

– Kunnossapidossa työ on vaihtelevaa, ei ole kahta samanlaista päivää.