Rehtori perää rauhankasvatusta takaisin: "Kun maailma on tulessa, rauhankasvatukselle on suuri tilaus"

Rauhankasvatus katosi koulusta Berliinin muurin murtuessa. Perusopetuksen arvoperustassa ihmisyys, demokratia ja kulttuurien moninaisuus kuitenkin näkyy.

Kotimaa
Rehtori Antti Perälä istuu pulpetissa luokkahuoneessa.

Rehtori Antti Perälä on huomannut koulun arjessa, että maailman tapahtumat askarruttavat lapsia ja herättävät keskustelua.

– Tv-uutisista tulee joka ilta sotaa. Sopimuksista ei pidetä kiinni. Tuntuu, että valehtelu kuuluu politiikkaan, hän sanoo.

– Pienetkin lapset esittävät kysymyksiä esimerkiksi Syyriasta. Eivätkö aikuiset osaa hoitaa tätä hommaa? Miksi siellä taistellaan ja miksi lapset ovat sodan jaloissa? Tai kuunnellaan vaikka vaaleja tuolta rapakon takaa, jossa kovat syytökset singahtelevat puolin ja toisin. Ei käyttäydytä niin kuin me opetamme lapsia käyttäytymään. Aikuiset käyttäytyvät aika rankasti ja lapset ottavat mallia siitä.

Pienetkin lapset esittävät kysymyksiä esimerkiksi Syyriasta. Eivätkö aikuiset osaa hoitaa tätä hommaa?

Antti Perälä

Perälän johtamassa lempääläläisessä Kuokkalan koulussa on päätetty aloittaa rauhankasvatus. Joulukuusta lähtien asiaa käydään läpi eri oppiaineissa. Tavoitteena on auttaa lapsia purkamaan ajatuksiaan.

– Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että lapsilla on rauha keskenään. Jos tulee kinaa ja riittaa, sovitellaan. Sen jälkeen aletaan tarkastella Suomen, kotipaikan ja vaikka perheen tilanteita, Perälä selvittää.

– Asiaa voidaan käsitellä esimerkiksi opetuskeskusteluissa tai liikunnassa voidaan lähteä vaikka rauhankävelylle. Uskon, että kun mietitään ja oppilaat purkavat ajatuksiaan, löytyy yhteisymmärrys, jota maailmalla ei tällä hetkellä tunnu olevan.

Rauhankasvatus vai globaalikasvatus?

Perälän mukaan rauhankasvatus oli kovasti pinnalla 1970-80-lukujen taitteessa, mutta sen jälkeen siitä ei ole juuri puhuttu.

– Sen jälkeen, kun Berliinin muuri kaatui, ajateltiin ehkä, että nyt maailma on valmis, hän sanoo.

– Uskon kuitenkin, että rauhankasvatukselle on tavattoman suuri tilaus nimenomaan nyt ja tässä ajassa. Kun maailma on tulessa ja hyvinkin korkeilta tahoilta pitkin maailmaa voidaan kuulla sivistymättömiä kommentteja.

Vaikka perusopetuksen opetussuunnitelmassa ei puhutakaan rauhankasvatuksesta, aihetta käsitellään laajemmilla kokonaisuuksilla.

Oppilaille tarjotaan muun muassa mahdollisuuksia harjoitella konfliktien rauhanomaista ratkaisemista.

Satu Elo

– Perusopetuksen arvoperustassa puhutaan muun muassa tasa-arvosta, ihmisyydestä, demokratiasta ja kulttuurien moninaisuudesta rikkautena. Ne ovat kaikki rauhan- tai globaalikasvatuksen ydinalueita, kertoo opetusneuvos Satu Elo Opetushallituksesta.

– Opetussunnitelman perusteissa sanotaan suoraan, että oppilaille tarjotaan muun muassa mahdollisuuksia harjoitella konfliktien rauhanomaista ratkaisemista.

Uuden opetussunnitelman mukaan koulut voivat tehdä useampia oppiaineita yhdisteleviä kokonaisuuksia. Toteutustavan koulu päättää itse.

Rauhankasvatus istuu opetussuunnitelmaan hyvin.

Satu Elo

– Jokainen kunta ja koulu tekee oman opetussuunnitelmansa, me laadimme vain opetussuunnitelman perusteet. Kunnan ja koulun tasolla näitä asioita voidaan laittaa toiseenlaisiin nippuihin oman koulun näköisiksi kokonaisuuksiksi, Elo kertoo.

– On hienoa, että koulut ottavat tärkeitä asioita esille. Rauhankasvatus istuu opetussuunnitelmaan hyvin vaikka itse pidän globaalikasvatusta parempana, laajempana terminä.