Paistopisteet pakottivat erikoistumaan – savolaisleipomo vie Suomi-tuotteita Lontooseen asti

Nilsiästä Lontoseen on lähtenyt muun muassa karjalanpiirakoita, ruisleipää ja savuporotartarta.

leipomoteollisuus
Karjalanpiirakoita.
Toni Pitkänen / Yle

Nilsiäläisellä Liepuska-leipomolla menee vastoin yleistä markkinaa hyvin. Se toimittaa nykyisin yhä enemmän markettien paistopisteisiin puolivalmiita tuotteita. Liepuskan omistaja Timo Turunen kertoo, että paistopisteiden nopean lisääntymisen myötä asioita on opittu tekemään eri tavalla.

– Meille paistopisteiden yleistyminen on oikein hyvä juttu, mutta jos toimintatapaa ja liiketoimintamallia ei pysty muuttamaan ja tekemään uutta tilannetta vastaavaksi, niille se on huono asia.

Turunen sanoo, että uuteen liiketoimintamalliin ei ole mitään patenttiratkaisua, vaan jokaisen on se itse tehtävä sopivaksi ja toimintatavat pitää valita asiakaskohtaisesti.

– Onko se tuore pakastetuote, onko se paistettu pakaste vai raakapakaste, millaiset ovat toimituserät, mikä on tilausten toimitusrytmi, Turunen hahmottaa uuteen tilanteeseen vastaamisen haasteita.

Tuoretuotteiden osalta Liepuska on paistopistetuotteissa vahva pullassa ja suolaisissa välipalatuotteissa, Timo Turunen sanoo. Niissä molemmissa kysyntä on nyt hyvä.

Ruisleipää ja karjalanpiirakoita Nilsiästä maailmalle

Liepuskan tuotteita myydään nyt Savon lisäksi myös Hämeessä ja Etelä-Suomessa ja kokonaan uusi aluevaltaus on Lontoo.

– Ensimmäiset tavarat sinne ovat juuri saapuneet. Teemme koemarkkinointia ja myyntiä, tapaamme asiakkaita ja meillä on siellä myös jakelusopimus tehty paikallisten kanssa.

Lontooseen on mennyt karjalanpiirakoita ja ruisleipää, savulohi-, savuporo- ja sienitartartarta sekä korvapuusteja. Turunen uskoo, että etenkin suomalaisella ruisleivällä on lupaavat mahdollisuudet ulkomailla.

– Kun puhutaan maista, joissa on kymmeniä miljoonia ihmisiä ja hyvä ostovoima, niin mahdollisuuksia on. Ihmiset ovat myös valmiita kokeilemaan uusia tuotteita. Heidät pitää vain löytää sieltä.

Turunen muistuttaa myös, että skandinaavinen keittiö ja leivonta yleensä ovat maailmalla kuuminta hottia.

Paistopisteet purevat myös isoihin leipomoihin

Leipomot työllistävät Suomessa noin 7 500 ihmistä kaikkiaan 700 yrityksessä. Alan jättiläisiä ovat Fazer ja Vaasan Oy. Myös Moilasen Leipomo on laajentunut nopeasti.

Markettien paistopisteiden yleistyminen ravistelee vahvasti myös alan isoja toimijoita, niinpä esimerkiksi Vaasan Oy:llä on juuri menossa mittavat yt-neuvottelut, jotka pahimmillaan johtavat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen leipomoiden lopettamiseen. Uhanalaisena on yli 200 työpaikkaa.

Vaasan Kuopion leipomossa valmistuu jälkiuunileipiä ja ruispaloja, limppuja ja ranskanleipiä ja siivuleipiä, lisäksi on jonkin verran pinnapaistona pullia, viinereitä ja piirakoita.

– Pakattu leipä on meidän päätuotteemme. Sen volyymi ja arvo ovat selvästi laskeneet viime vuosina, vastaavasti paistopisteiden merkitys on kovasti kasvanut. Useasti ne ovat pakasteita ja paistetaan siellä valmiiksi, se vaikuttaa meihin, sanoo Vaasan Kuopion yksikön tuotantopäällikkö Petteri Selin.

Hänen mukaansa pienten leipomoiden on helpompi erikoistua kuin isojen.

– Meillä on se kustannustehokkuus ja isot volyymit. Pienten pitää erikoistua lähiruokatyyliin, sillä ne pärjäävät.

"Tulevasta ei voi tietää"

Vaasan Kuopion leipomon toimipisteen luottamusmies Topi Ryynänen on ollut samassa työpaikassa jo yli 20 vuotta. Leipomossa työskentelee kaikkiaan 60 ihmistä.

– Nykyisin olemme todella paljon koneiden kanssa tekemisissä. Käsityön osuus on jäänyt vuosien varrella vähemmäksi. Todella mielenkiintoinen työpaikka on ollut.

Ryynänen sanoo, että yt-neuvottelujen takia tulevasta ei voi tietää, mutta parasta mahdollista lopputulosta yritetään neuvotella. Asian on määrä ratketa joulukuun alkupuolella.

Ryynänen pohdiskelee, että nykyisin ihmiset syövät vähemmän leipää kuin ennen, vaikka pahin karppausbuumi onkin jo takana.

Suomen Elintarviketyöläisten liiton Itä-Suomen aluesihteeri Veijo Kukkonen pelkää, että Suomessa leipomotuotteiden tarjonta yksipuolistuu markettien paistopisteiden yleistyessä.

Samalla leivän tuonti näyttää lisääntyvän jatkuvasti. Kukkonen kysyy myös, ovatko suuret leipomot riittävästi satsanneet tuotekehitykseen vai turvaudutaanko edelleen liiaksi vanhoihin toimintatapoihin.