Pienet sähkökauppiaat haastavat isot: Näin säästät jopa satoja euroja sähkölaskussasi

Etäluettavien mittareiden yleistymisen jälkeen sähkökauppaan on ilmestynyt uusia yhtiöitä, jotka myyvät netissä pörssisähköä. Kuluttajat voisivat säästää satoja euroja vuodessa kilpailuttamalla sähkönsä, mutta vain harva suomalainen tarttuu tilaisuuteen.

sähkön hinta
Kohta valmista.
Sähkö alkaa olla myös ainoa asumisen kulu, josta voi säästää muiden kustannusten noustessa koko ajan. Juha Mäntykenttä / Yle

Suomeen on ilmestynyt parin viime vuoden sisään pieniä sähköä myyviä yrityksiä, joilla ei ole omaa tuotantoa. Sen sijaan ne ostavat sähkönsä tukkuhintaan Pohjoismaiden sähköpörssistä Nord Poolista, laittavat pankkien tapaan marginaalin päälle ja kauppaavat sen kuluttajille.

Suomalaisista vain hämmästyttävän pieni osa, noin kymmenen prosenttia, kilpailuttaa sähkönsä ja vaihtaa toimittajaa. Matkapuhelinliittymä kyllä vaihdetaan heti hanakasti toiseen, jos hinta ei ole kohdallaan.

Kilpailutus maksaisi vaivan, koska vuositasolla säästöä voi kertyä asumistavasta riippuen jopa satoja euroja. Sähkö alkaa olla myös ainoa asumisen kulu, josta voi säästää muiden kustannusten noustessa koko ajan. Säästyvä summa kasvaa, kun kilpailutetaan asunnon lisäksi myös kesämökin sähkö. Lisäksi sähköautot yleistyvät kovaa vauhtia.

Asiakkaille on tarjolla pörssihintaan sidottua sähköä, kiinteää kuukausihintaa tai määräaikaisia sopimuksia. Useimpiin sopimuksiin tulee päälle muutaman euron perusmaksu. Sähkönhinta vaihtelee sopimustyypin mukaan.

Grafiikka sähkönkulutuksesta
Yle Uutisgrafiikka

Passiivinen asiakas maksaa enemmän

Energiaviraston sähkönhintavertailusta (siirryt toiseen palveluun) ilmenee, että pienet nettiyhtiöt pystyvät tällä hetkellä myymään sähköä alimmillaan 3,5 sentin kilowattituntihintaan. Isot sähköyhtiöt taas veloittavat passiivisilta asiakkailtaan listahinnan (toimitusvelvollisen sähköyhtiön hinnan), joka voi olla jopa puolet enemmän.

Meillä ei ole optio-ohjelmia, jotka koituvat kuluttajien maksettaviksi.

Samuli Melanko, Lumo Energia
Lumo Energian toimitusjohtaja Samuli Melanko.
Lumo Energian toimitusjohtaja Samuli Melanko.Markku Rantala / Yle

Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen toivottaa kilpailun tervetulleeksi.

– Uusien toimijoiden tulo on hyvä asia. Kilpailu lisääntyy, jolloin se pakottaa olemassa olevia toimijoita tehostamaan ja miettimään omia prosessejaan. Täytyisi tietenkin kysyä isoilta myyjiltä, miksi ne eivät ole reagoineet? Ovatko ne kokeneet riittävästi kilpailupainetta?

Yksi uusista sähkönmyyjistä on Lumo Energia, joka on kerännyt vajaassa vuodessa 6 000 asiakasta. Toimitusjohtaja Samuli Melanko vertaa yhtiötään Onnibussiin, joka tuli markkinoille uudella liikekonseptilla. Idea bisnekseen tuli muista Pohjoismaista.

– Jostain syystä Suomessa ei ole vielä hyödynnetty vapautunutta kilpailua. Ruotsissa ja Norjassa ollaan paljon pidemmällä. Siellä on enemmän toimijoita haastamassa vanhan monopoliajan yrityksiä, Melanko toteaa.

Täytyisi kysyä isoilta myyjiltä, miksi ne eivät ole reagoineet? Ovatko ne kokeneet riittävästi kilpailupainetta?

Antti Paananen, Energiavirasto

Mainostoimistonsa myynyt Melanko etsi arvojensa mukaista sijoituskohdetta, ja päätti ryhtyä myymään erityisesti uusiutuvaa energiaa kuten vesi- ja tuulivoimaa.

Hän kertoo, edullisten hintojen takana ovat yrityksen matalalle painetut kulut: asiakaspalvelu ja markkinointi tapahtuu pääosin verkossa.

– Meillä ei ole optio-ohjelmia, jotka koituvat kuluttajien maksettaviksi ja meiltä puuttuvat investoinnit rakennushankkeisiin. Isoilla toimijoilla saattaa olla myös halu ylläpitää sitä korkeaa kulurakennetta, mitä suomalaiset ovat tottuneet maksamaan, Melanko sanoo.

Sähkökauppiaalla on valmiina vastaus kysymykseen, miksi suomalaiset eivät kilpailuta enemmän sähkösopimuksiaan?

– Kun mennään kauppaan nähdään siellä se paikallinen energiayhtiö. Ollaan totuttu siihen, että tuolta ostetaan meidän sähkö. Todellisuudessa sähkö tulee pörssistä. Me suomalaiset muutamme hitaasti kulutustottumuksia, Melanko miettii.

Grafiikka sähkönkulutuksesta
Yle Uutisgrafiikka

Jos hinta nousee, kilpailuta ja vaihda toiseen

Sähkön tukkuhinta on pysytellyt matalalla viime vuosina. Mitä tapahtuu, jos pörssisähkön hinta nousee rajusti?

Energiaviraston Markkinat-osaston johtaja Antti Paananen.
Energiaviraston markkinat-osaston johtaja Antti Paananen.Markku Rantala / Yle

– Jos sopimus on sidottu suoraan pörssisähkön hintaan, niin hinta voi nousta merkittävästi. Kuluttaja voi kuitenkin tällaisessa tilanteessa vaihtaa toimittajaa ja sopimusta. Toisaalta jos hinta tukkumarkkinoilla laskee, niin myös se näkyy asiakkaan sähkölaskussa, muistuttaa Energiaviraston Antti Paananen.

Markkinavalvoja rauhoittelee, että pääsääntöisesti uudet sähköyritykset noudattavat yhteisiä sääntöjä, mutta myyjien joukossa on myös harmaalla alueella liikkuvia.

– Jos myydään hyvin edullisella hinnalla, niin siinä voi olla kysymys siitä, että pyritään hankkimaan riittävä asiakaspotentiaali. En tiedä sitten muuttavatko yhtiöt myöhemmässä vaiheessa hintaansa, muotoilee Paananen.

Joka tapauksessa kuluttajan kannattaa lukea sopimusehdot tarkkaan: Missä tilanteessa sähkönhintaa tai yrityksen marginaalia voidaan nostaa? Kuluttajaviranomaiset veivät sähköyhtiö Finkraftin syksyllä markkinaoikeuteen 40–60 prosentin hinnankorotuksista, joita perusteltiin nimenomaan sähkön markkinahinnan nousulla.

Grafiikka sähkönkulutuksesta
Yle Uutisgrafiikka

Täsmennetty 12.11. klo 12.33: Vuodesta 2013 lähtien asiakas on voinut lain mukaan vaihtaa sähköntoimittajaa ilman kustannuksia niin usein kuin haluaa. Tätä ennen vaihdon pystyi tekemään ilmaiseksi kerran vuodessa.

Tarkennettu 14.11 klo 18.30 : Noin 10 prosenttia suomalaisista kilpailuttaa sähkönsä ja vaihtaa toimittajaa. Aiemmin jutussa kerrottiin, että 10-15 prosenttia suomalaisista kilpailuttaa sähkönsä. Lisätty kohtaan isot sähköyhtiöt taas veloittavat passiivisilta asiakkailtaan listahinnan(toimitusvelvollisen sähköyhtiön hinnan).