Pohjoismaiden suurin maakaasusäiliö nousee Tornion Röyttään yli 50 metrin korkeuteen – rakennustyöt edenneet yli puolenvälin

Työmaa Tornion Röyttän maakaasuterminaalilla kasvaa entisestään. Keväällä aletaan kouluttaa maakaasuterminaalin käyttäjiä.

maakaasu
LNG Terminaali Tornion Röyttässä
Minna Aula / Yle

TornioMaakaasulta odotetaan tulevaisuudessa paljon. Sitä ollaan hyödyntämässä niin meriliikenteessä kuin suurteollisuudessakin. Tornion Röyttään Perämeren rannalle rakentuu Pohjoismaiden suurin nestemäisen maakaasun terminaali. Kaasusäiliön tilavuus on 50 000 kuutiota ja korkeutta pyöreällä säiliöllä on yli 50 metriä.

Pian valmistuu valtavan varastosäiliön sisäsäiliö. Pyöreä säiliö hitsataan erikoistekniikalla.

LNG terminaali sisältä Tornion Röyttässä
Maakaasusäiliön sisäosa valmistuu pian. Minna Aula / Yle

Röyttän rakennustyömaa on vaatinut paljon erikoisosaamista ja työntekijöiden määrä alueella kasvaa entisestään

– Pikkuhiljaa pääsemme prosessiasennuksiin, mitkä alkavat tämän kuun lopulla ja se on sitten se kiihkein vaihde tässä projektissa. Väkeä tulee työmaalle paljon enemmän ja rakentaminen tiivistyy, sanoo Manga LNG Oy:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen.

Koulutettua henkilöstöä ei löydy Suomesta

Manga LNG rekrytoi operaattoreita Tornion Röyttän maakaasuterminaaliin. Käyttöönottovaiheeseen palkataan enemmän väkeä ja kun terminaali otetaan käyttöön vuoden 2018 alussa, se pyörii viiden henkilö voimin.

– Aloitamme koulutuksen maaliskuussa ja se jatkuu pitkälle käyttöönottovaiheessa, mikä puolestaan alkaa syksyllä ja kestää puoli vuotta. Käyttöönottovaiheessa terminaalia valvotaan ympäri vuorokauden, opitaan prosessia ja karsitaan mahdollisia vikoja, Kolehmainen sanoo.

Tämä on merkittävä päänavaus Perämerelle.

Mika Kolehmainen

Koulutus tehdään laajasti, koska koulutettua henkilöstöä ei Kolehmaisen mukaan Suomesta löydy. Turvallisuus on iso koulutusta ja samoin tutustuminen maakaasuun ominaisuuksiin. Ensimmäinen lasti nesteytettyä maakaasua saapuu terminaaliin loppuvuodesta, jolloin säiliötä päästää testaamaan oikealla aineella.

Uudelta energiamuodolta odotetaan paljon

Maakaasu jäädytetään, jolloin sen tilavuus pienenee. Tämä mahdollistaa maakaasun kuljettamisen LNG-aluksilla. Kun kaasu kuljetetaan Tornion Röyttään, se varastoidaan ja siitä se voidaan jälleen höyrystää takaisin maakaasuksi. Tornion Röyttään on tulossa myös maakaasun tankkauspiste aluksille.

– Tampereen yläpuolella ei ole maakaasua saatavilla, niin Tornion Röyttän säiliö tuo uuden energiamuodon tänne Perämeren pohjukkaan saataville niin teollisuuteen, liikenteeseen ja meriliikenteeseen. Tämä on merkittävä päänavaus Perämerelle, sanoo Manga LNG:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen.