1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomi-emojit palkittiin maailmalla

Lontoossa pidetty maa- ja aluebrändäyksen konferenssi palkitsi sosiaalisen median kategoriassa ulkoministeriön vajaa vuosi sitten julkaisemat Suomi-emojit.

Maabrändit
Uusia Suomi-emojeja.
Emojeilla tarkoitetaan hymiö- ja kuvasymboleja. Ne ovat lähtöisin Japanista, ja niitä käytetään muun muassa mobiiliviestinnässä ja sosiaalisessa mediassa.This Is Finland

Ulkoministeriön toimittaman ThisisFINLAND (siirryt toiseen palveluun)-maakuvasivuston Suomi-emojit voittivat Lontoossa tänään perjantaina kansainvälisen maa- ja aluebrändäyksen kilpailun. Voitto tuli sosiaalisen median kategoriassa.

City/Nation/Place (siirryt toiseen palveluun) Lontoossa on maa- ja aluebrändäyksen vuosittainen konferenssi, jossa myös palkitaan vuoden parhaat maabrändityön tekijät. Suomen kanssa vuoden 2016 parhaasta sosiaalisen median käytöstä kilpailivat finaalissa Philadelphian kaupunki sekä Israel.

Suomen maabrändäystyö oli tänä vuonna esillä hyvin näkyvästi, sillä Helsingin kaupungin brändiuudistustyö oli ehdolla vuoden parhaaksi brändistrategiaksi.

Kaksi Suomi-emojeista (villasukat ja sauna) ovat päässeet Unicode-emojien joukkoon. Emojit ovat valmiina kaikkien päätelaitteiden emojinäppäimistöissä ja käytettävissä tekstin joukossa tekstiviesteissä sekä kaikissa sosiaalisen median kanavissa.

Suomi julkaisi ensimmäisenä maana maailmassa valtiolliset emoji-kuvasymbolit joulukuussa 2015. Suomi-emojikokoelma julkaistiin ulkoministeriön tuottaman ThisisFINLAND-maakuvasivuston joulukalenterina.

Lue seuraavaksi