1. yle.fi
  2. Uutiset

Mark Zuckerberg: Hullua väittää, että Facebook olisi vaikuttanut Trumpin valintaan

Yhtiötä on syytetty siitä, ettei se ota vakavasti sosiaalisessa mediassa leviäviä valeuutisia. Donald Trumpin kampanja levitti myös vastamainoksia Facebookissa.

USA:n presidentinvaali
Mark Zuckerberg mikrofoni kädessä.
Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg puolustautui vaikuttamissyytöksiä vastaan.EPA/PETER DASILVA

Yhteisöpalvelu Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ei usko, että palvelu olisi vaikuttanut Yhdysvaltojen presidentinvaalien tulokseen.

– Ajatus, että valeuutiset Facebookissa vaikuttivat vaaleihin millään tavalla, on aika hullu idea. Jos sen uskoo, ei ole ymmärtänyt Trumpin kannattajien näissä vaaleissa lähettämää viestiä, Zuckerberg sanoi yleisradioyhtiö BBC:n mukaan. (siirryt toiseen palveluun)

Zuckerberg korosti, että äänestäjät tekevät valintansa omien kokemustensa mukaan. Hänen mukaansa olisi heidän aliarvioimistaan ajatella, että äänestyspäätökseen vaikuttaisivat sosiaalisessa mediassa leviävät väärät tiedot.

Arvostelijoiden mukaan Facebook on keskeinen valeuutisten levittämisen kanava. Joidenkin tutkimusten mukaan valeuutisia jaetaan sivustolla selvästi enemmän kuin vääriä tietoja oikaisevia uutisia.

Molemmista ehdokkaista kiersi sosiaalisessa mediassa valtava määrä väärää tietoa. Facebook on vakuuttanut ottavansa valeuutiset vakavasti, mutta myöntää, että työtä on paljon.

Kampanjat käyttivät Facebookia mainontaan

Myös kampanjat käyttivät sosiaalista mediaa hyväkseen. Ennen vaaleja Trumpin kampanja kertoi Bloomberg Businessweek -sivustolle, (siirryt toiseen palveluun) että se pyrki vähentämään Clintonin todennäköisten kannattajien äänestysintoa Facebookissa levitettävien vastamainosten avulla.

Esimerkiksi afroamerikkalaisille äänestäjille näytettiin animaatioita, jossa toistettiin Clintonin rasistiseksi tulkittavissa olevaa lausuntoa 1990-luvulta. On kuitenkin epäselvää, mikä vaikutus vastamainoksilla oli äänestäjiin.

Perjantaina Facebook ilmoitti, että se ei enää salli mainostajien rajata mainoksiaan etnisyyden perustella luotto-, työpaikka- ja asuntoilmoituksissa. Poliittista mainontaa kielto ei koske.

Yhdysvaltalaisen kansalaisjärjestöt olivat haastaneet yhtiön oikeuteen, koska se rikkoi heidän mukaansa syrjinnän kieltävää kansalaisoikeuslakia.

Lähde: AP, Reuters.

Lue seuraavaksi