Raitiotie, superbussi vai ei mitään? – Joukkoliikenteen tulevaisuus nousemassa vaaliteemaksi Turun seudulla

Yle Turku kysyi Turun, Kaarinan ja Raision valtuustoryhmiltä, pitäisikö Turun seurata Tampereen esimerkkiä ja rakentaa kaupunkiin raitiotie.

raitioliikenne
Havainnekuva raitiovaunusta
Havainnekuva raitiovaunusta Itäharjulla.WSP Finland

Turun valtuustoryhmien puheenjohtajat ovat erimielisiä joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Yle Turun kyselyssä osa puheenjohtajista kokee, että Turun pitäisi Tampereen tavoin rakentaa raitiotie.

Turku tekee parhaillaan kattavaa vertailua raitiotien ja superbussilinjaston välillä. Kumpikin vaatisi mittavia rakennustöitä.

Raitiotien rakentaminen alkaisi aikaisintaan vuonna 2019. Raitiovaunut liikennöisivät arviolta aikaisintaan vuonna 2024, mahdollisesti myös Raisioon ja Kaarinan.

"Ratikoita ei pidä ajatella sellaisina kuin ne olivat 70-luvulla"

Kokoomuksen ja vihreiden valtuustoryhmien puheenjohtajat Lauri Kattelus ja Niina Ratilainen kannattavat raitiotietä. Ratilaisen mielestä Turun seudullinen raitiotie olisi monipuolisempi kuin Tampereella.

Myönteisesti suhtautuvat myös vasemmistoliiton Johannes Yrttiaho ja RKP:n Christel von Frenckell-Ramberg. Hän pitää Tampereen raitsikkaratkaisua Turkua rohkaisevana.

– Seudullisuus on hyvä asia. Tulevaisuudessa raitiotie voisi ulottua laajemmallekin, esimerkiksi Naantaliin. Ei pidä ajatella ratikoita sellaisina kuin ne olivat 1970-luvulla. Kyseessä olisi jonkinlainen lähijunan ja raitiovaunun yhdistelmä, Christel von Frenckell-Ramberg toteaa.

Christel von Frenckell-Ramberg
RKP:n Christel von Frenckell-Ramberg suhtautuu myönteisesti seudulliseen raitiotiehen.Nina Bergman / Yle

Keskustan Jarmo Laivoranta, perussuomalaisten Jouko Laakso ja suomidemokraattien Olavi Mäenpää sanovat puolestaan selkeästi ei.

– Raitiotien rakentaminen on menneeseen katsomista. Tulevaisuuden liikkumismuotoja ovat muut, kuten esimerkiksi Hyperloop, Laivoranta näkee.

Kaupungin toiseksi suurimman puolueen, SDP:n, Päivi Pietari haluaa pitää superbussilinjaston vaihtoehtona raitsikan rinnalla.

Myös Kaarinassa näkemyseroja

Kaarinassa kiskoille lämpenevät Turun tavoin ainakin kokoomuksen, vihreiden ja vasemmistoliiton puheenjohtajat. Kylmäkiskoisia ovat keskiryhmä ja perussuomalaiset.

Mallia näkemyseroista antavat vihreiden Hannu Rautanen ja keskiryhmän Toni Toivonen.

– Jos seuraa eurooppalaisten kaupunkien kehittämistä ja liikenneverkon rakentamista, niin kyllä se pääosin tuntuu perustuvan pikaraitiotieajatteluun, arvioi Hannu Rautanen.

– Ratikan reitin muuttaminen on hirveän paljon vaikeampaa kuin esimerkiksi linja-autoreitin muuttaminen, sanoo puolestaan Toni Toivonen.

Raisiossa raitiotien vastustajat pelkäävät kustannusten karkaavan käsistä

Raisiossa vihreiden Saila Rintee kannattaa raitiotien rakentamista Turun seudulle.

– Raitiotieverkon pitäisi ulottua Raisioon ja Kaarinaan. Tärkein linja on Raisio-Turku-Kaarina. Turun sisäisiin linjoihin en osaa ottaa kantaa, Saila Rintee vastaa kyselyssämme.

Superbussi Malmön keskustassa.
Tällainen superbussi liikennöi Malmön keskustassa Ruotsissa.Juha Jokea / Turun kaupunki

SDP:n Hannele Lehto-Laurila ja perussuomalaisten Mika Koivisto eivät ole raitiotien kannalla. Koivisto perustelee kantaansa muun muassa kustannuksilla, joiden hän pelkää nousevan moninkertaisiksi hankkeen edetessä.

– Perusteina raitiotielle käytetään usein epämääräistä mainintaa kiinteistöjen arvonnoususta reitin varrella. Kiinteistöjen arvonnousu hyödyttäisi harvoja suurimman osan joutuessa kustantamaan tämän oletetun arvonnousun.

Turku seuraa tarkasti Tampereen raitiotien kustannuksia

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen arvioi, että kaupunginvaltuusto pääsee valitsemaan superbussien ja raitiovaunujen välillä vuoden 2017 syksyllä.

Virtasen mukaan kaupunki on käyttänyt tähän mennessä hankkeeseen noin kaksi miljoonaa euroa. Mikäli Turussa päätetään jatkaa raitiotien teknistä suunnittelua, siihen uppoaa noin kymmenen miljoonaa euroa lisää.

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen
Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen pitää tärkeänä, että Turku saa seurata vierestä Tampereen raitiotiehankkeen etenemistä.Nora Engström / Yle

Tampereen kaupunki näytti hiljattain vihreää valoa raitiotielle. Jarkko Virtanen uskoo, että Turku saa Tampereen hankkeen myötä hyvän arvion siitä, kuinka paljon Turkuun mahdollisesti rakennettava raitiotie kustantaisi. Hän pitää todennäköisenä, että Tampereen ja Turun raitioteiden rakentaminen maksaisi yhtä paljon.

– Saamme merkittävää hyötyä sekä toteutukseen että kustannusarvioon siitä, että toteutamme hankkeemme puolentoista vuoden viiveellä Tampereen päätöksentekoon nähden. Voimme seurata Tampereen prosessia ja samalla ohjata omia prosessejamme mahdollisimman tarkoituksenmukaisiksi.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen muistuttaa, että raitiotien ja superbussien selvittäminen on osa laajempaa Turun kaupungin kehityshanketta. Keskustelussa pitäisi hänen mielestään ottaa huomioon, että kyse ei ole yksittäisen bussinlinjan korvaamisesta.

– Keskustellaan tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmästä. Kyse on valinnasta, millaiseen joukkoliikennejärjestelmään kaupunki tulee tukeutumaan seuraavina kymmeninä vuosina.