Autoilija: Muista ainakin nämä vinkit autoa lämmittäessä

Autotekniikan lehtori Pasi Kovanen ohjeisti autoilijoita auton esilämmityksessä maanantain aamu-tv:ssä.

Kotimaa
Ylen aamu-tv: Näin pidät auton lämpimänä talvella
Ylen aamu-tv: Näin pidät auton lämpimänä talvella
Lämmityspistoke
YLE

Älä odottele paukkupakkasia

Esilämmitys vähentää moottorin kulumista, polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä ja siten säästää ympäristöä. Tietenkin esilämmitys säästää myös kuskin hermoja kun auto starttaa vaivatta.

Öljyjen kehittyminen on parantanut autojen käynnistymisvarmuutta pakkasilla. Esilämmityksen edut ovatkin kehityksen myötä pienentyneet. Paukkupakkasia ei kuitenkaan kannata odottaa.

– Uudet tutkimukset suosittelevat lämmittämään, kun lämpötila laskee nollaan, sanoo autotekniikan lehtori Pasi Kovanen.

Älä väsytä akkuasi

Jos auto ei käynnisty, syy on usein akussa, jonka varaus tyhjenee pakkasilla tavallista nopeammin.

– Akun huono kunto on usein se, mikä auton pistää jäihin, Kovanen sanoo.

Jos sähkötolppaa ei ole lähettyvillä, lämmitys tulee hoitaa polttoainekäyttöisellä esilämmittimellä. Se kuitenkin kuluttaa akkua. Tämän vuoksi on tärkeää, että esilämmityksen jälkeen autolla ajetaan riittävä matka, jotta akku ehtii varautua.

Varaa sähkölämmitykseen riittävästi aikaa

Lämmitysratkaisuja on useita auton vesitilaa lämmittävästä lohkolämmittimestä moottoriöljyä lämmittävään kontaktilämmittimeen. Oli lämmitysratkaisu mikä tahansa, oleellista on varata lämmitykseen riittävä aika.

– Kun lämpötila on nollasta viiteen pakkasasteeseen, niin sähkökäyttöisillä puolesta tunnista tuntiin, ja polttoainekäyttöisillä varttitunnista puoleen tuntiin, Kovanen tiivistää nyrkkisäännöksi.