Aihepiiri on jopa kirjan sisältöä tärkeämpi – "Törkykasatkin tuntuvat jostakin kumman syystä kiinnostavan"

Viime aikoina esillä on ollut paljon urheilijoiden, muusikoiden ja julkkisten elämäkerrallisia kirjoja. Trendi on kasvava, sillä lukijoita kiinnostavat suuret persoonat.

kirjallisuus
Avoin kirja.
Kirjojen myynnin kannalta huonoa julkisuutta ei ole.Chanette Härus / Yle

Mitä enemmän kirjailija, kirja tai kirjan päähenkilö on esillä mediassa, sitä enemmän vaikuttaisivat kirjat liikkuvan kaupan laarista kotien kirjahyllyihin.

Kirjakauppaliiton puheenjohtaja ja Info-kirjakauppaketjun toimitusjohtaja Mikko Parviainen sanoo, että julkisuuden henkilöt kiinnostavat ihmisiä. Kun kirja käsittelee riittävän kiinnostavaa ihmistä, on sillä mahdollisuudet nousta helpommin hitiksi.

– Selkeä johtopäätelmä on vedettävissä, että julkisuuden henkilöt ja jutut varmasti kiinnostavat lukijaakin. En sano, ovatko ne hyviä vai huonoja kirjoja. Ehkä sitä sisältöä tärkeämpää saattaa nimenomaan olla se aihepiiri ja henkilö, jota se kirja käsittelee.

Pahvinen Cheek kirjakaupan ikkunassa.
Cheekin pahvikuva komeilee Kajaanin Suomalaisen kirjakaupan näyteikkunassa. Artistista kertovat kirja on Suomalaisen marraskuun myydyin tietokirja.Jenna Keto-Tokoi / Yle

Parviainen nostaa esimerkiksi urheilijalegenda Teemu Selänteen.

– Hän on hyvä urheilijalegenda tietysti, mutta myös vahva persoona. Ja sen kyllä huomaa siitä, kuinka paljon kirja on kiinnostanut ja myynyt, Parviainen sanoo.

Kiinnostus julkkiksiin näkyy luvuissa. Esimerkiksi Suomalaisen kirjakaupan marraskuun myydyin tietokirja oli Cheekistä kertova JHT Musta Lammas. Samanlaisia tuloksia on nähtävissä myös valtakunnallisesti Kirjakauppaliiton tilastoissa.

Julkkikset kirjojen kansissa ovat luonnollinen ilmiö, sillä elämäkerrat ovat Parviaisen mukaan myyneet aina. Parviainen huomauttaa, että uusin trendi vaikuttaisi olevan se, että julkisuuden henkilöt tekevät elämästään välitilinpäätöksiä hyvin varhaisessa vaiheessa. Esimerkiksi JVG, Cheek ja Robin julkaisivat tänä vuonna kirjan. Elämäkertateosten myynti on viime aikoina myös lisääntynyt.

"Huonoa julkisuutta ei ole"

Kirjakauppaliiton puheenjohtaja Mikko Parviainen uskoo, että myynnin kannalta huonoa julkisuutta ei oikeastaan ole. Kirjan päähenkilön elämä kiinnostaa ihmisiä sitä enemmän, mitä tunnetumpi tämä on tai mitä kiinnostavampia elämävaiheita tällä on takanaan.

– On se sitten omista hyvistä ansioista tai kenties kyseenalaisin tavoin hankittua julkisuutta, en usko että sillä on niin hirveästi merkitystä. Kyllä sellaiset törkykasatkin tuntuvat jostakin kumman syystä ihmisiä kiinnostavan.

Muita tunnettuja ihmisiä huonossa valossa käsittelevä kirja voi nousta myyntihitiksi. Parviaisen mukaan lukijat innostuvat myös siitä, jos julkisuuden henkilö pystyy tekemään paljastuksia omasta tai muiden julkkisten elämästä.

Sanotaan näin, että esimerkiksi (Jari) Tervon on huomattavasti helpompi saada kirjalleen julkisuutta.

Mikko Parviainen

Asialla on toinenkin laita. Jos asiaa tai henkilöä on puitu jo liikaa mediassa tai jos kirja saa murska-arvostelut, kiinnostus voi lopahtaa.

– Voisin kuvitella, että esimerkiksi Anneli Auerin kirjalla saattaisi olla myyntiä. Se on kuitenkin suomalaisessa rikoshistoriassa tavallaan merkkipaalu, niin hyvässä kuin pahassakin. Aihepiirinä se on varmasti sellainen, joka kiinnostaa ihmisiä.

– Tietysti sellaisiakin lieveilmilöitä on, että kun jotakin on ruodittu vuosikausia, voi pohtia, että onkohan se sitten mennyt niin pitkälle, ettei kirja tarjoa enää mitään uutta ilmiöön.

Finlandia-palkinto nostaa kirjan myyntihitiksi lähes aina

Kirjallisuuden Finlandia-palkinto jaetaan torstaina 24.11. Jos viime vuosien ennusmerkit pitävät paikkansa, Finlandia-palkinnon voittava teos on yksi joulusesongin ja koko vuoden myydyimmistä kirjoista. Mutta kuinka pitkälle palkinto kantaa?

– Kerralla päästään niin valtaviin lukemiin, ettei muuten olisi välttämättä mahdollista sellaisiin päästä. Toki myös sisältö ja aihepiiri ratkaisevat, voihan myynti jäädä myös oletettua pienemmäksi. Joka tapauksessa Finlandia-voittaja myy paljon, Parviainen sanoo.

Finlandia-palkinnoilla on oma hylly kirjakaupassa.
Kajaanin Suomalaisessa kirjakaupassa on kokonaan oma osio Finlandia-ehdokkaille.Jenna Keto-Tokoi / Yle

Parviainen lisää, ettei ehdokkuus välttämättä tuo valtavaa menestystä. Voitto ja ehdokkuus ovat kuitenkin lukijoille ikään kuin tae siitä, että kirja kannattaa lukea. Palkinto nauttii myöskin suuresta suosiosta Suomessa, joka näkyy myös myynnissä.

– Ehdokkaiden kustantamoilla on toki punainen linja olemassa painotaloihin ja muualle, että jos palkinto tulee, painokone lähtee heti pyörimään. Esimerkiksi ehdokkuuden tuoma 10 000:n painotilaus saattaa muuttua 30 000:een ja 50 000:een hyvin nopeasti.

Myös paikalliset kirjailijat kiinnostavat

Kajaanin Suomalaisen kirjakaupan myymäläpäällikkö Jussi Riikonen kertoo, että valtakunnalliset kuuluisuudet näkyvät myös Kajaanissa, mutta myös paikalliset nimet myyvät hyvin ja paikallisuus vaikuttaa myyntiin positiivisesti.

– Nyt esimerkiksi lyhyellä myyntiajalla Tauno Hälisen kirja _Muurmannin legioonan parturi _oli romaanikirjoista toiseksi myydyin kirja meillä. Ohi meni vain Jari Tervo, joka on totta kai monen pitkäaikainen suosikki.

Kirjakauppias Jussi Riikonen kertoo, että Finlandia-palkinnon voittaja myy yleensä hyvin Kajaanissa.
Jussi Riikonen sanoo, että ihmiset ovat kiinnostuneita ehdokkaista. Eniten myy kuitenkin aina voittaja.Jenna Keto-Tokoi / Yle

Viime vuoden kirjallisuuden Finlandia-palkinnon saanut Laura Lindstedt on kajaanilaislähtöinen. Riikonen sanoo, että heti ehdokkuuden julkistamisen jälkeen kirja lähti myymään hyvin.

– Lindstedt oli meillä vierailemassa palkinnon jälkeen tammikuussa ja tupa oli aivan täynnä, ihmisiä kiinnosti kovasti. Kirjaa myytiin myös meillä satoja, mikä on meille hyvä luku. Huomasi siis sen paikallisen kiinnostavuuden myös.

Kun Finlandia-palkinto julkaistaan, kirjakaupassa tilataan nopeaan tahtiin voittajateoksia.

"Kirjailijan ei tarvitse olla brändi, mutta kyllähän se auttaa"

Koska julkisuus ja julkkikset myyvät kirjoja, myös kirjailijoiden kannattaa miettiä julkisuuskuvaansa.

– Sanotaan näin, että esimerkiksi (Jari) Tervon on huomattavasti helpompi saada kirjalleen julkisuutta, tietysti värikkäänä persoonana muutenkin.Jos on onnistunut luomaan itsestään brändin ja nostamaan itsensä puheenaiheeksi ja tiettyyn statukseen, totta kai kirjallinen tuotantokin nousee helpommin esille, Kirjakauppaliiton puheenjohtaja Mikko Parviainen sanoo.

Kirjailijan tunnettavuus ei ole kuitenkaan aina kiilaa hyvän tarinan edelle.

– Harva esikoiskirjailija on brändi, mutta voi myydä todella paljon, Parviainen arvioi.

Harva esikoiskirjailija on brändi, mutta voi myydä todella paljon.

Mikko Parviainen

Kirjailijoiden omaleimaisuus saa ihmiset muistamaan nimen. Myös joukosta erottuvat persoonat, kuten esimerkiksi Sofi Oksanen, jäävät mieleen.

– Usein kirjailijat ovat, tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, ulosanniltaan paperin ulkopuolella hyvin vaisuja. Eivätkä tällaisessa normaalissa keskustelussa osaa tuoda omia ajatuksiaan yhtä värikkäästi esiin kuin kirjoissaan. Sofi Oksanen taas ei peittele sanallistakaan ulosantiaan.

Parviainen arvioi, että esimerkiksi poliittisesta aktiivisuudesta voi olla myös negatiiviisia vaikutuksia kirjamyynnille.

– Varmasti jos poliittinen näkemys, mielipiteet ja arvot, eroavat lukijan arvoista, kirjaa ei kerta kaikkiaan osteta. Pääsääntöisesti kirjoja lukevia fiksuja ihmisiä kiinnostavat toisaalta myös erilaiset ajatukset, jolloin halutaan ymmärtää, miksi joku toimii niin kuin toimii.