Länsimetro on ollut sotkua toisensa perään – Yle kokosi yhteen jättiprojektin tuoreimmat käänteet

Länsimetron ongelmana ovat olleet kustannusten nousu ja liikennöinnin viivästyminen. Erikoisia käänteitä on ollut vuosien varrella enemmän kuin tarpeeksi.

Kotimaa
Länsimetro, Tapiolan asema
Länsimetron vielä keskeneräinen Tapiolan asema.Ronnie Holmberg / Yle

Jo lähes surullisen kuuluisan Länsimetron viimeisin käänne tapahtui maanantaina, kun Länsimetron toimitusjohtajan Matti Kokkisen kerrottiin saaneen potkut. Uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin Ville Saksi.

Erikoisia käänteitä on riittänyt aiemminkin.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen suunnittelu alkoi Espoon kaupunginvaltuuston ja Helsingin kaupunginhallituksen päätösten mukaisesti vuonna 2007. Rakentamisesta päätettiin kaupunkien valtuustoissa heti seuraavana vuonna 2008. Ruoholahti-Matinkylä -osuuden rakentaminen alkoi vuonna 2009. Helsingin Lauttasaaressa työt alkoivat 2010 ja Espoossa rakentaminen alkoi vuonna samana vuonna. Sen jälkeen moni asia on mennyt pieleen.

Uutta verta kaivattiin projektiin

Tuorein käänne nähtiin, kun Länsimetro kertoi lokakuussa 2016 etsivänsä projektijohtajaa metron valmistumisen varmistamiseksi. Projektijohtajan toivottiin löytyvän mahdollisimman pian.

Liikennöinnin viivästymistä puitiin viimeksi lokakuussa

10. lokakuuta Länsimetro kertoi jälleen liikennöinnin aloituksen viivästymisestä. Alunperin liikennöinnin piti alkaa elokuussa, mutta se viivästyi turvallisuuteen liittyvien ongelmien vuoksi. Kesäkuussa tullut ilmoitus viivästyksestä näytti olleen yllätys kaikille.

Kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Länsimetron viivästymistä puitiin. Mahdollisesta viivästymisestä kerrottiin myös toukokuussa 2014. Syynä olivat automatisointiin liittyneet aikatauluongelmat.

Raha puhuttanut hankkeessa

Heinäkuussa 2016 Länsimetro riitautui metroa rakennuttavien urakoitsijoiden kanssa rahasta. Kolme yhtiötä jätti käräjäoikeuteen haastehakemuksen.

Länsimetron nyt potkut saanut toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoi kesällä 2016 arvionsa rakennuskustannuksista. Vuoteen 2007 arvioon verrattuna kustannusten nousu oli huima. Kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Länsimetron kustannukset olivat tapetilla. Espoon yllättävistä lisäkuluista kerrottiin huhtkikuussa 2015.

Helsinki halusi selvittää syyt länsimetron viivästymiseen

Helsinki halusi selvittää ulkopuolisen tahon kautta syitä länsimetron viivästymiseen. Kaupunki tilasi selvitystyön elokuussa ja takarajaksi selvitykselle laitettiin lokakuun loppu.

Helsingin kaupunginhallitus päätti kuitenkin keskeyttää länsimetroselvityksen marraskuun alussa 2016. Syyksi kerrottiin hankkeen tietojen salaaminen.

Länsimetron rakentamiseen luotu organisaatio puhutti kesällä

Ylen kesällä tekemän laajan selvityksen perusteella Länsimetron rakentamiseen luotu organisaatio osoittautui ongelmalliseksi. Yle selvitti, miksi länsimetron avaus tyrittiin. Syiksi esitettiin konsulttien epäonnistumista, rakentajien riitelyä ja poliitikkojen kehnoa valvontaa.