Someäidit raivostuivat mainoskampanjasta – kohumainoksesta tehty useita kanteluita

Neljä kantelijaa on tänään jättänyt käsittelypyynnön Mainonnan eettiseen neuvostoon Helsingin kaupungin markkinointikampanjasta. Perheväkivaltaan liittyvässä mainoskuvassa äiti on uppoutunut someen.

mainonta
Hesaria luetaan.
Kalevi Rytkölä / Yle

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut tiistain aikana neljä kantelua Helsingin kaupungin kampanjasta, joka puuttuu kotiväkivaltaan.

Tiistaina Helsingin Sanomissa kokosivun mainoksen teksti kuuluu "välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa". Kuvassa lapset riehuvat valkoisessa kodissa, kun poissaoleva äiti näpertää tablettitietokonetta design-tuolissa istuskellen.

Tuohtumus on monisyistä sosiaalisen median kärjekkäissä kommenteissa. Osa arvostelee sitä, että kaupunki puuttuu tabletin selailuun eikä fyysiseen väkivaltaan. Osa paheksuu, että kuvalla syyllistettäisiin nimenomaan äitejä. Osaa suututtaa, että äidillä ei saa olla muuta elämää kuin lapset tai ei ainakaan aikaa käydä netissä.

Todennäköisesti Mainonnan eettinen neuvosto ottaa mainoksen käsiteltäväkseen, kertoo pääsihteeri Paula Paloranta. Hänen mukaansa aiemmin ei ole tullut kanteluita samankaltaisessa tapauksessa, joten neuvostolla ei liene edeltävää kantaa johon tukeutua. Kaikki neljä kantelua ovat tulleet naisilta.

Eettisen neuvoston Paloranta kertoo, että esimerkiksi yhden kantelun perusteluna mainoskuvituksen torjuva viesti kohdistuu äiteihin eli naisiin.

Helsingin sosiaali- ja terveysvirastolta on Twitterissä tivattu muun muassa, miksi kotiväkivaltaa vastustavaan mainokseen ei pantu miestä.

– Onko niin, että nainen edustaa aina naista ja mies voi edustaa yleisesti ihmistä?, haastaa Sosiaali- ja terveysvirasto.

– Mainokset ovat yksinkertaistuksia. Ja vaikeita tehdä.

Petolintu nappaa tytön

Mainoskampanjaan kuuluu myös video, jota esitetään ennen Finnkinon teatterien elokuvia pääkaupunkiseudulla. Minuutin mainoselokuvassa (siirryt toiseen palveluun) iso musta lintu sieppaa lapsen rantavedestä, kun äiti tekstailee kännykällään noin 20 sekuntia.

Virasto pahoittelee aiheutunutta mielipahaa sosiaalisessa mediassa, mutta vakuuttaa että kampanjan takana on aito huoli ruutuajasta lasten kustannuksella.

– Menemme itseemme. Palkittu mainosfirma tekijänä, Sosiaali- ja terveysvirasto twiittaa.

Kampanjan kritisoijiin kuuluu muun muassa vihreiden entinen kansanedustaja Johanna Sumuvuori.

– Ei yleensä yhden iltapäivän kuluessa ryöpsähdä neljä kantelua samasta mainoksesta, kuvailee Mainonnan eettisen neuvoston Paula Paloranta.

Seuraavaksi neuvosto todennäköisesti kuulee mainostajaa eli Helsingin kaupunkia. Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausunnon, onko jokin mainos hyvän tavan mukainen. Se ei ota kantaa esimerkiksi siihen, onko mainos esimerkiksi hyvän maun tai totuuden vastainen.

"Otamme opiksemme" – kampanja jatkuu

Illalla Helsingin kaupunki pahoitteli vielä virallisesti verkkosivuillaan (siirryt toiseen palveluun), että mainoskampanja on loukannut. Otamme palautteesta opiksemme, tiedotteessa todetaan.

Kampanjan suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja Olli Salin kertoo, että ulkomainokset pysyvät paikallaan ja video pyörii entiseen tapaan elokuvanäytöksissä.

– Tällä tietämällä kampanja jatkuu suunnitellusti tämän marraskuun ajan, Salin viestittää.