Hävittäjävalmistajilta taas uusia lupauksia – Eurofighterin valmistaja tarjoaa Suomelle koneiden loppukokoonpanoa

Yksi valintaperuste puolustusvoimien tulevien monitoimihävittäjien valinnassa on yhteistyö suomalaisten yritysten kanssa. Siksi eri valmistajat lupailevat kilvan töitä Suomeen.

ilmavoimat
Eurofighter Typhoon hävittäjä-lentokone.
Eurofighter TyphoonPete Mobbs / Britannian puolustusministeriö / EPA

Eurofighter-hävittäjää valmistava BAE Systems arvioi, että sen valmistamat hävittäjät voitaisiin koota Suomessa. Hävittäjän osia valmistetaan Saksassa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Italiassa. Käytännössä eri maissa valmistetut koneen pääkomponentit kuten runko ja siivet liitettäisiin yhteen Suomessa. Kokonaisuus testattaisiin Suomessa koelentoja myöten.

BAE Systemsin hävittäjäkampanjaa Suomessa vetävä Euroopan liiketoimintajohtaja Mark Parkinson sanoo, että Suomessa on sopivaa osaamista ja infrastruktuuria, joten tuotantolinjan pystyttäminen kävisi verraten helposti.

Mark Parkinson
BAE Systemsin Euroopan liiketoimintajohtaja Mark Parkinson markkinoi Helsingissä Eurofighter-hävittäjää.Sasha Silvala / Yle

Parkinsonin mukaan loppukokoonpano edistäisi myös huolto- ja kunnossapitojärjestelmän pystyttämistä Suomeen.

– Puolustusvoimat voi päättää itse, kuinka paljon kunnossapidosta halutaan tehdä Suomessa. Kyse on siitä, kuinka paljon puolustusvoimat haluaa investoida järjestelmään. Jos kaikki halutaan tehdä itse, se tulee kalliiksi, hän sanoo.

Hävittäjälentokoneita kehitetään ja päivitetään niiden koko elinkaaren ajan. Esimerkiksi Suomen Hornet-hävittäjien suorituskykyä on parannettu jo kahdella päivityksellä.

Parkinsonin mukaan Suomesta tulisi Saksan, Ison-Britannian ja muiden Eurofighter-maiden tärkeä kumppani, kun konetta asejärjestelmineen kehitettäisiin entistä paremmaksi.

– Suomessa voitaisiin tehdä ohjelmistoja, testausta, simulaatioita ja laitteiden kehitystä, hän sanoo ja arvioi tässä olevan bisnesmahdollisuuksia suomalaisille teknologiayrityksille.

Valmistajat nokittelevat toisiaan

Valmistajat tietävät, että huoltovarmuus kriisiaikana on Suomelle tärkeää. Siksi osa huolto-, kunnossapito- ja päivitystöistä on voitava tehdä Suomessa. Valmistajat korostavat kilvan suomalaisyritysten ottamista mukaan. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, tehtäisiinkö töitä Suomessa enemmän vai vähemmän kuin nykyään Hornetien kanssa.

Ruotsalaisen Saabin konsernijohtaja Håkan Bushke totesi Ylen haastattelussa lokakuussa, että Gripen-hävittäjien loppukokoonpano voitaisiin tehdä Suomessa ja suomalaisyritykset voisivat olla mukana ohjelmistojen ja koneen järjestelmien kehittämisessä. Nyt siis BAE Systems esitti hyvin samankaltaisen linjauksen. BAE Systems korostaa Eurofighterin markkinoinnissa myös sitä, että Suomessa käytetään sen valmistamia Hawk-suihkuharjoituskoneita.

F-35 -hävittäjää valmistavan amerikkalaisen Lockheed Martinin kaupallinen johtaja Jack Crisler kertoi puolestaan jo kesäkuussa yhtiön käyneen keskusteluja mahdollisten suomalaisten kumppaniyritysten kanssa.

Nykyisen Hornet-kaluston huollossa ja kunnossapidossa tärkeitä kumppaneita ovat erityisesti Patria ja Insta. Hävittäjäkilpailuun myös osallistuva amerikkalainen Boeing on toiminut näiden yritysten kanssa jo pitkään, sillä nykyiset F/A-18 Hornet-hävittäjät ovat sen valmistamia.

Ylen tietojen mukaan myös Rafale-hävittäjää valmistava ranskalainen Dassault on käynyt keskusteluja yhteistyöstä suomalaisten yritysten kanssa.

Bisnes ei mene suorituskyvyn edelle

Suomen on määrä valita Hornet-hävittäjien seuraaja vuonna 2021. Valintaperusteina ovat koneen suorituskyky, kustannukset lentokoneen elinkaaren ajalta, huoltovarmuuteen perustuva teollinen yhteistyö sekä turvallisuuspolitiikka.

Hankintaa valmistelevasta puolustusministeriöstä muistutetaan, että kaikkia edellä mainittuja kriteerejä tarkastellaan. Tällöin suuretkaan suunnitelmat teollisesta yhteistyöstä eivät mene suorituskykyvaatimusten edelle.