Huippumuotitalojen taiteellinen johto vaihtuu tiuhaan – taustalla Instagram-sukupolven uutuudennälkä

Ranskalaiset huippumuotitalojen pääsuunnittelijat ovat vaihtuneet viime aikoina kuin piirileikissä. Muotitalot yrittävät näin vedota vedota jatkuvia uutuuksia janoavaan muotiyleisöön.

muoti
Anthony Vaccarello  Pariisin muotiviikoilla.
Isojen muotitalojen ovet ovat käyneet tiuhaan. Pariisin syksyn muotiviikoilla mallistonsa esitteli Saint Laurentin uusi pääsuunnittelija Anthony Vaccarello. Ian Langsdon / EPA

Pariisin syksyn muotiviikoilla nähtiin koko joukko uusien pääsuunnittelijoiden kokoelmia. Muotitalo Diorilla debytoi Maria Grazia Chiuri, Saint Laurentilla Anthony Vaccarello ja Lanvinilla Bouchra Jarrar.

Muotitalojen historiaan perehtynyt Emilie Hammen arvioi, että suunnittelijavaihdosten taustalla on koko visuaalisen kulttuurin nopeutuminen.

– Markkinat ovat muuttuneet ja uusia tuotteita pitää saada jatkuvasti liikkeelle. Uskon, että tahdin kiihtymistä selittää kuvastojen yhä nopeampi kierto sosiaalisessa mediassa, sanoo arvostetussa Institute Français de la Mode -koulussa opettava Emilie Hammen.

Instagram-päivityksiin halutaan siis uusia nimiä, uusia ideoita ja uusia muotimuusia. Samalla kymmeniä vuosia kestävistä suunnittelijan pesteistä on siirrytty parin-kolmen vuoden mittaisiin vierailuihin.

– Aiemmin suunnittelijoille annettiin enemmän aikaan ja he pystyivät luomaan yhdessä muotitalon kanssa kokonaisen visuaalisen maailman: Karl Lagerfeldin vuosikymmeniä jatkunut yhteistyö Fendin ja Chanelin kanssa on tästä hyvä esimerkki. Nyt halutaan kuitenkin vaihtelua ja uusia tulkintoja samoista teemoista.

Mistään suuresta riskinotosta ei voi kuitenkaan puhua, vaan viime aikoina pestatut pääsuunnittelijat ovat varsin kokeneita kasvoja. Kyse on siis eräänlaisesta piirileikistä.

Emilie Hammen
Emilie HammenJuha Nurminen / Yle

Pääsuunnittelija tehtävä on insiproida

Tahdin kiihtyessä myös työmäärä on kasvanut. Mallistoja tehdään nyt vuodessa jopa kuusi, aiemman kahden sijaan. Kova tahti näkyy uupumuksena ja joskus yhteistyöongelmina. Pariisissa työskentelevä stailisti ja muotitoimittaja Lily Templeton muistuttaa, että kyse ei ole ainoastaan muotitalon brändistä vaan myös niille työskentelevistä ihmisistä.

– Pääsuunnittelijan tehtävä on inspiroida. Jos yhteistyö hänen kanssaan ei suju, ei jälkikään ole kovin kummoista. Siitä seuraa meille kaikille alan ihmisille ongelmia, Templeton pohtii.

Samalla hän sanoo odottavansa innoissaan, mitä tänä syksynä debytoineet uudet suunnittelijat saavat aikaan. Erityistä säpinää herättää se, että Dioria luotsaa ensimmäistä kertaa nainen.

– Se on historiallista ja hienoa! On kuitenkin vielä vähän aikaista arvioida uusien pääsuunnittelijoiden onnistumista, syyskuussa esitellyt mallistot olivat ikään kuin pitkän tv-sarjan pilottijakso, stailisti pohtii.

Katumuotia Ranskassa.
Instagram-kulttuurin myötä kuvat kiertävät ja myös vanhentuvat aiempaa nopeammin.Juha Nurminen / Yle

Onko seuraava megatrendi tahdin hidastaminen?

Entä mitä merkitystä suunnittelijavaihdoksilla on muodin kuluttajille? Ei välttämättä paljonkaan. Moni luksusmuodin ostaja ei tiedä, kuka hänen laukkunsa tai asunsa on kulloinkin suunnitellut. Ihmiset ostavat brändiä ja samalla palan muotitalon ikonista historiaa.

– Arvostan klassisuutta. Kunhan merkit pitävät kiinni tyylistään, pysyvät asiakkaatkin uskollisina. Pääsuunnittelijan vaihtaminen voi olla riski, toteaa Diorin ja Saint Laurentin liikkeessä ostoksilla käynyt hongkongilainen Alex.

Diorin kevään ja kesän 2017 mallisto esiteltiin Pariisin miesten muotiviikolla.
Diorin kevään ja kesän 2017 mallisto esiteltiin Pariisin miesten muotiviikolla kesäkuussa 2016.Yoan Valat / EPA

Toisaalta muotitalojen varsinainen bisnes perustuu pitkälti laukkuihin ja asusteisiin, joihin suunnittelijavaihdoksilla on kaikkein vähiten vaikutusta.

Tutkija Emilie Hammen on sitä mieltä, että muodin seuraava megatrendi saattaa muutenkin olla tahdin hidastaminen.

– Samalla on hyvä muistaa, että muoti on aina ollut hyvin nopeaa. Coco Chanel sanoi, että siinä vaiheessa kun näemme valmiin mekon, se on jo vanhentunut. Juuri katoavaisuus ja hetkellisyys on se juttu, joka monia suunnittelijoita tässä alassa kiehtoo.