Vuoden luomuyritys on auralainen Suomisen Maito

Auralainen Suomisen Maito luottaa luomun tulevaisuuteen. Palkitun yrityksen luomujäätelöä viedään myös ulkomaille.

luomuruoka
Lehmän turpa
Ismo Pekkarinen / AOP

Luomuliitto on palkinnut Vuoden Luomuyrityksenä Jymy-jäätelöistä tunnetuksi tulleen Suomisen Maito Oy:n. Voittaja julkistettiin Valtakunnallisten Luomupäivien yhteydessä keskiviikkona.

– Tuntuu hienolta saada tällainen tunnustus omasta työstä, sanoo perustajajäsen Olli Suominen.

Suominen uskoo, että Luomuliitto arvosti erityisesti yrityksen panostuksia alkutuotantoon.

– Olemme markkinoinnissakin tuoneet esille arvostuksemme maata, lehmiä ja kuluttajia kohtaan. Emme tingi luomun periaatteista. Emme laita maahan ylimääräistä kemikaaleja vaan hoidamme sitä kestävästi. Pidämme myös lehmistä niin hyvää huolta kuin mahdollista.

Olemme tehneet kovasti työtä sen eteen, että saamme ulkomaillakin myyntiä auki.

Olli Suominen.

Suomisen mukaan panostaminen näkyy lopputuotteen laadussa ja maussa. Jymy-jäätelö on saanut muun muassa Vuoden Luomutuote -kunniamaininnan 2015. Jäätelö palkittiin samana vuonna myös Pohjoismaiden parhaana luomuelintarvikkeena kansainvälisillä luomumessuilla Malmössä.

– 2014 lähdimme pienessä auralaistehtaassa valmistamaan Jymy-jäätelöä. Olemme hyvällä vauhdilla päässeet valtakunnalliseen jakeluun.

Jymyä viedään ulkomaille

Suomisen Maito tähyää myös ulkomaille, kertoo Olli Suominen. Jymy on valloittanut maailmaa Englannissa, Tsekissä ja Saksassa.

– Olemme tehneet kovasti työtä sen eteen, että saamme ulkomaillakin myyntiä auki.

– Ei kuitenkaan mihinkään ihan älyttömiin mittasuhteisiin tavoitella. Haluamme tarjota jäätelöä koko Suomelle ja järkevässä määrin ulkomaille, jos näyttää edelleen siltä, että kiinnostusta on.

Suomisen Maidon perustajat ja osakkaat ovat Olli ja Samuli Suominen sekä Erkki Mikola, Jyrki Sukula ja Horst Neumann. Yritys työllistää Jymy-jäätelön tuotannossa neljä vakituista työntekijää.

Olli ja Samuli Suominen ovat tänä vuonna aloittaneet tuottaa myös luomukananmunia.

– Tällä hetkellä munista ei ole luvassa uusia kuluttajatuotteita, Olli Suominen sanoo.

Suomisen usko luomuruoan suosion kasvuun on vahva.

– Luomu on nykyään enemmän valtavirtaa ja vähemmän pienen porukan juttu. Yhä suurempaa osaa ihmisistä kiinnostaa, mitä suuhunsa laittaa ja mitä sinne ei laita.