Verkkokaupan vilkkaimmat ajat käsillä – Neljä pointtia, jotka kuluttajan tulee tietää

Verkkokauppa kiihtyy joulun lähestyessä ja Yhdysvalloista Suomeen rantautuneen Black Fridayn kampanjatarjousten käynnistyessä ensi viikolla. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio kertoi aamu-tv:ssä, miten kuluttaja pärjää verkkokaupassa ilman ongelmia.

talous
Ylen aamu-tv: Verkko-ostajan oikeudet
Ylen aamu-tv: Verkko-ostajan oikeudet

Mistä tietää, voiko verkkokauppaan luottaa?

Kuluttajan kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, mitä tietoa verkkokauppa antaa itsestään, kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio neuvoo. Hälytyskellot alkavat soida, jos verkkokaupan sivuilla ei anneta yhteystietoja tai kerrota tuotteiden peruuttamisoikeudesta.

Vieraammissa verkkokaupoissa asioidessa kannattaa tutustua muiden asiakkaiden kokemuksiin hakukoneen avulla.

Miten peruuttamisoikeus toimii?

Verkkokaupan kaltaisessa etämyynnissä on lähtökohtaisesti 14 päivän peruuttamisoikeus. Tuotteen palauttaminen ei vaadi kummempia perusteluja.

Palauttamiskustannukset ovat periaatteessa kuluttajan vastuulla, mutta niistä pitää tiedottaa asiakkaalle ennen kuin kauppa tehdään, Vainio painottaa. Erityisesti isot verkkokaupat tapaavat nykyään vastata myös palauttamiskustannuksista, vaikka laki ei sitä edellytä.

Peruuttamisoikeudessa on tiettyjä rajoituksia, jotka koskevat esimerkiksi avattuja kosmetiikkatuotteita tai tallenteita, joiden sinetti on rikottu.

Mitä jos tilattu tuote loppuu?

Viivästystilanteissa kuluttajan on annettava lisäaikaa tavaran toimittamiselle. Jos vielä lisäajankaan jälkeen tuotetta ei ala kuulua, voi kaupan purkaa. Selvää määritelmää lisäajan kestolle Vainio ei anna, sillä se määritellään tapauskohtaisesti. Esimerkiksi harvinaisempien tuotteiden toimittamisessa pidempi lisäaika on perusteltavissa.

Lisäaikaa ei tarvitse myöntää, mikäli kuluttaja on ilmoittanut tarvitsevansa tuotetta tiettyyn päivämäärään mennessä ennen kaupan syntymistä.

Mitä tehdä ongelmatilanteissa?

Mikäli tilattu tuote jää matkalle tai tulee perille viallisena, kehottaa Vainio ottamaan ensimmäisenä yhteyttä myyjään. Mikäli myyjän patistelu ei johda mihinkään ja ostokset on maksettu luottokortilla, voi kuluttaja kääntyä luotonantajan puoleen rahojen takaisin saamiseksi. Vainion mukaan myös monet debit-kortit tarjoavat nykyään saman mahdollisuuden.

Ongelmien selvittelyssä auttavat kuluttajaviranomaiset. Euroopasta tilattaessa kuluttajaneuvonnasta vastaa Euroopan kuluttajakeskus (siirryt toiseen palveluun).