Lenkkarivalmistajan pr-katastrofi: Trump-kommentista seurasi kenkien polttoa ja uusnatsien kiitokset

Erikoisia kierteitä saaneen tapahtumasarjan päätteeksi uusnatsistinen blogi julisti New Balancet "valkoisten virallisiksi kengiksi".

Ulkomaat
New Balance-merkkiset kengät lähikuvassa.
AOP

Kenkämerkki New Balance sai ensiksi niskaansa täyslaidallisen kritiikkiä kiukustuneilta asiakkailtaan, sitten se joutui torjumaan uusnatsien kehuja.

Omituisen tapahtumaketjun pani alulle yhtiön varapääjohtaja Matt LeBretton, jolta kysyttiin Wall Street Journalin (siirryt toiseen palveluun)haastattelussa kommenttia Donald Trumpin kauppapolitiikkaan.

– Obaman hallinto ei kuunnellut meitä, ja rehellisesti sanoen, uskomme, että presidentiksi valitun Trumpin kanssa asiat menevät oikeaan suuntaan, LeBretton sanoi lehdelle viime viikolla.

Kiukkua ja kengänpolttovideoita

WSJ:n mukaan New Balance on viimeinen merkittävä kenkäyhtiö, joka yhä valmistaa urheilujalkineita Yhdysvalloissa. Niinpä sen on luontevaa vastustaa Tyynenmeren maiden kauppasopimusta TPP:tä, jonka Trump kampanjansa aikana lupasi kaataa.

Moni New Balancen kenkien käyttäjä kuitenkin tulkitsi yhtiön kommenttia niin, että se olisi muissakin asioissa samaa mieltä Trumpin kanssa. Kenkäsivusto SoleCollector ehti ilmoittaa, että New Balance olisi asettunut julkisesti Trumpin taakse.

Asiakkaat julkaisivat sosiaalisessa mediassa paitsi äkäistä palautetta, myös kuvia ja videoita New Balancen kengistä roskiksissa – ja tulessa.

"Valkoisten viralliset kengät"

New Balance yritti tehdä selväksi, että raivoa herättänyt kommentti oli ymmärretty väärin. Mutta yhtiö päätyi vain syvempään suohon: uusnatsistista verkkojulkaisua Daily Stormeria pyörittävä Andrew Anglin julkaisi kiittävän kirjoituksen, jossa hän julisti New Balancet "valkoisten virallisiksi kengiksi".

– Heidän rohkea kannanottonsa on juuri tehnyt heistä Trumpin vallankumouksen virallisen brändin, Anglin kirjoitti.

New Balance kiirehti julkaisemaan Twitterissä uuden tiedotteen (siirryt toiseen palveluun), jossa yhtiö ilmoitti, ettei se siedä kiihkoilua tai vihaa missään muodossa, ja että sen tuhansien työntekijöiden joukossa on monien eri vähemmistöjen edustajia.

Tähän Anglin vastasi väittämällä, että New Balancen Twitter-tili olisi hakkeroitu.

Eivät osanneet lukea asiakkaitaan

Talousuutistoimisto Bloombergin (siirryt toiseen palveluun) haastattelema pr-asiantuntija Dorothy Crenshaw arvioi, että kohun keskellä New Balance teki kaiken oikein: yhtiö sanoutui painokkaasti irti pyytämättä tulleesta tuenilmauksesta.

Crenshaw'n mukaan New Balancen virhe oli siinä, että se ei osannut ennakoida asiakkaidensa reaktioita. Hän odottaa, että vastaavanlaisia poliittisista kannoista nousevia kiistoja yhtiöiden ja niiden asiakkaiden välillä nähdään vielä paljon lisää.