"Ulkomaalaiset tulevat tänne ja haluavat nähdä shamaanin" – Kuvaohjeistuksella yritetään estää väärien tietojen leviäminen saamelaisista

Saamelaiskäräjien laatimassa kuvaohjeistuksessa painotetaan, että mainonnan tulee olla lain ja hyvän tavan mukaista ja perustua totuuteen. Saamelaiskäräjät on tehnyt ohjeistuksen saamelaisiin liittyvien kuvien käytöstä markkinoinnissa ja turismissa.

Yle Saame
House of Lapland diŋgon rávvagat.
House of Lapland rávvagat / Paadar Images

Saamelaiskäräjät on tehnyt ohjeistuksen siitä, miten kuvia saamelaisista pitäisi käyttää markkinoinnin yhteydessä. Ohjeet on luotu Lapin markkinointi- ja viestintätalon, House of Laplandin, aloitteesta.

– Mehän olemme nähneet, että silloin tällöin saamelaisista julkaistaan markkinointi- tai blogikuvia tai muita sellaisia, joissa ei esiinny oikeita saamenpukuja vaan saamenpuvun näköisiä asuja. Saamelaiset ovat reagoineet niihin ja kertoneet, että ne eivät ole hyväksyttäviä, kertoo saamelaiskäräjien puheenjohtaja Taiina Sanila-Aikio.

Sámedikki ságadoalli Tiina Sanila-Aikio.
Sámedikki ságadoalli Tiina Sanila-Aikio.Anneli Lappalainen/ Yle Sápmi

House of Lapland on pyytänyt ohjeistusta siitä, miten tulisi käyttää kuvia saamelaisista kaupallisissa yhteyksissä

– Nyt House of Lapland on pyytänyt saamelaiskäräjiltä ohjeita siitä, miten saamelaisiin tai saamelaiskulttuureihin liittyviä kuvia tulisi käyttää oikein, mistä niitä löytää ja mitkä niiden perusperiaatteet ovat. Sen vuoksi saamelaiskäräjät on valmistellut ohjeistuksen miten turismissa yrittäjät ja Suomi-brändi voivat käyttää saamelaisiin liittyviä kuvia, sanoo Sanila-Aikio.

Sanila-Aikio uskoo, että markkinoijat ja yrittäjät eivät halua turistien pettyvän.

– Olen kuullut esimerkkejä siitä, että ulkomaalaiset tulevat tänne ja haluavat nähdä shamaaneja ja pyytävät sinnikkäästi tietoja siitä, mistä löytää shamaanin, jonka on nähnyt mainoksessa. Kun me täällä kerromme, että niitä ei ole, niin he kovasti pettyvät. Varmastikaan tällainen pettynyt turisti ei ole jakamassa eteenpäin hyvää kuvaa meidän turismielinkeinosta. Tämä on varmasti sellainen asia, mihin jokainen markkinoinnin tai turismin parissa työskentelevä haluaa kiinnittää huomiota, Sanila-Aikio kertoo.

Tärkeää tehdä oikein

House of Lapland on Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo, joka työskentelee Lapin näkyvyyden ja vetovoiman varmistamiseksi. Sen toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo, että heille on tärkeää, että he toimivat oikein.

– Meille House of Laplandissa on tärkeää, että kun me markkinoimme Lappia ja kun me kerromme Lapin asukkaiden kertomusta sadoille miljoonille ihmisille, niin haluamme tehdä sen oikein. Ja saamelaiset ovat hyvin tärkeä osa Lappia, yksi globaalisti kiinostavimmista asioista, sanoo Tarssanen.

Eettiset ohjeet kuvien käyttöä varten

Nämä ohjeet, jotka saamelaiskäräjät on koonnut, ovat eettisiä ohjeita. Yrittäjät voivat käyttää ohjeistusta apuna, mutta ne eivät ole sitovia. House of Laplandista kerrotaan, että he tulevat käyttämään ohjeistusta apuna.

Sanna Tarssanen
Vesa Toppari / Yle Sápmi

– Ainakin me tulemme käyttämään ohjeita. Me tuotamme kuvamateriaalia kaikille ja nyt meillä on ohjeistus, jota voimme noudattaa kuvamateriaalia tehdessä. Me myös neuvottelemme isojen, kansainvälisten tuotantoyhtiöiden kanssa, kun ne tulevat Lappiin kuvaamaan. Nyt kun meillä on konkreettiset ohjeet, niin voimme neuvoa myös muita yrityksiä ja yhtiöitä noudattamaan niitä, kertoo Tarssanen.

Ohjeistus löytyy muun muassa saamelaiskäräjien nettisivuilta ja House of Laplandin yhteisestä Lappi-materiaalipankista. Joten kuka tahansa, joka etsii kuvia Lapista markkinointitarkoitukseen, löytää myös ohjeistuksen sieltä.