Rivipoliisin huoli: "Kansa tavoittaa poliisin entistä heikommin"

Kansa ei tavoita poliisia haluamallaan tavalla, väittää vanhempi konstaapeli Jorma Lepistö. Lepistön mukaan ongelmia on sekä poliisien määrässä että saavutettavuudessa. Hänen mukaansa ensimmäisen pullonkaulan muodostaa hätäkeskus.

poliisi
Poliisi seisoo poliisiauton edessä.
Matti Kauvo / Yle

Poliisi juhli torstaina 200-vuotista taivaltaan. Vanhempi konstaapeli Jorma Lepistö Kankaanpään poliisiasemalta vietti juhlapäivää työn merkeissä. Aamun alkajaisiksi apua kaivattiin onnettomuuspaikalla, kun henkilöauto oli suistunut tieltä liukkaalla kelillä.

Pohjois-Satakunnassa alueen ainoalla partiolla on valvottavanaan kahdeksan kunnan alue. Lepistö kuvaa aluetta maakunnaksi maakunnan sisällä.

– 12 tunnin vuorossa partiolle kertyy yleensä 300-500 ajokilometriä.

Yhdellä partiolla mennään

Kiireellisimmissä tapauksissa poliisipartion pitäisi olla paikalla noin kymmenessä minuutissa. Haja-asutusalueilla tämä on mahdotonta. Talvella keliolot voivat viivyttää paikalle saapumista entisestään.

– Työt hoidetaan kahteen mieheen eli yhdellä partiolla. Kun etäisyydet ovat pitkiä, ei voi ehtiä joka paikkaan. On sellainen sanonta, ettei kanalassa kannata pitää yhtä kanaa vähempää. Nyt mennään näillä rajoilla, Jorma Lepistö vertaa.

Turvallisuuden tunne heikentynyt

Jorma Lepistö kertoo saaneensa paljon palautetta poliisien määrän vähenemisessä ja saavutettavuuden heikentymisestä. Ensimmäisen pullonkaulan muodostaa hänen mielestään hätäkeskus.

– Aiemmin suomalaiseen kulttuuriin kuului, että kun kansalainen soitti hätäkeskukseen, hän saattoi luottaa tarvittavan palvelun saamiseen. Resurssien vähäisyys on johtanut siihen, etteivät palvelumme välttämättä tavoita ihmisiä. Palveluja karsitaan pitkin viranomaisketjua.

Tekniikka on tullut poliisin avuksi, mutta se ei Lepistön mukaan korvaa kohtaamisia kasvokkain.

– Auto on nykyään toimistomme, emme me seiniä tarvitse. Mutta eivät netti ja muu tekniikka ihmisten kohtaamista korvaa.