Kotimaan Energia sähkönmyyntiä koskevista valituksista: "Yksikin epäselvä tapaus on liikaa"

Kotimaan Energian puhelinmyynti on kilpailu- ja kuluttajaviraston seurannassa valitusten suuresta määrästä johtuen.

sähkö
Nainen puhelimessa.
Kuluttaja-asiamies tahtoo tiukempaa sääntelyä monia häiritsevän puhelinmyynnin hillitsemiseksi. Jatkossa puhelinmyyntiin saatetaan tarvita kuluttajan ennakkosuostumus. Toni Pitkänen / Yle

Kotimaan Energia ottaa vakavasti yhtiöstä kilpailu- ja kuluttajavirastoon tehdyt valitukset. Viraston mukaan suurin osa valituksista on koskenut epäselvyyksiä puhelinmyyntitilanteessa.

– Me seuraamme tosi tarkasti näiden määrien kehittymistä. Yksikin tällainen epäselvä tapaus on mielestäni liikaa. Meidän tahtotila on joka ikisestä puhelusta, että asiakas ymmärtää, mitä päätöstä on tekemässä. Jos mielikuva on, ettei ole varma, niin kyllä meilläkin on parannettavaa, myyntijohtaja Petteri Kaijasilta toteaa.

Tapaukset ovat valitettavia, mutta puhelumääriin verrattuna pieniä. Vain 0,003 prosenttia meidän puheluista on päätynyt KKV:hen.

Petteri Kaijasilta, myyntijohtaja, Kotimaan Energia

Yle kertoi tiistaina, että Kotimaan Energian sähkön puhelinmyynnistä on tullut kilpailu- ja kuluttajavirastoon puolentoista vuoden toiminnan jälkeen jo satakunta valitusta. Valitusten suuresta määrästä johtuen yhtiön toiminta on viraston seurannassa. Kuluttaja on esimerkiksi luullut saavansa tarjouksen sähkösopimuksesta, mutta kotimaan Energia onkin lähettänyt sopimusvahvistuksen. Sähkösopimus on tullut voimaan, jos kuluttaja ei ole sitä erikseen peruuttanut määräajassa.

Kaijasilta kiistää menettelyn ja sanoo, ettei tällaista toimintaa ole tullut vastaan yhtiön laadunvalvonnassa.

– Me emme puhu tarjouksista. Tällaista tapaa ei ole meidän myyntijärjestelmissä. Jos tapaus olisi päässyt seulan läpi, ja tällainen nauha tulisi vastaan, siihen reagoitaisiin välittömästi. Jos yksittäinen myyjä käyttäisi tällaista väärin, niin hän poistuisi meiltä nopeasti.

Jos kuluttaja ei ole mielestään tehnyt sopimusta puhelimessa, hän voi lain mukaan kiistää sopimuksen syntymisen peruutusajasta (siirryt toiseen palveluun) riippumatta ja vaatia sopimuksen palauttamista vanhalle sähköyhtiölle.

Vain pieni puheluista päätyy kilpailuvirastoon

Petteri Kaijasillan mukaan yhtiön puhelumäärät ovat suuria, jos verrataan muihin sähköyhtiöhin: Tänä vuonna soitetaan noin neljä miljoonaa myyntipuhelua.

– Ne huonot tai epäselvät puhelut, jotka ovat päätyneet kuluttajavirastoon ovat erittäin minimaalisia. Tapaukset ovat valitettavia, mutta puhelumääriin verrattuna pieniä. Vain 0,003 prosenttia meidän puheluista on päätynyt KKV:hen.

Kaikkia neljää miljoonaa puhelua ei pystytä kuuntelemaan, mutta jos asiakas valittaa, otetaan myyntipuhelu tarkempaan tarkasteluun mahdollisen virheen selvittämiseksi, Kaijasilta sanoo.

Myyntijohtaja kertoo, että valituksista on keskusteltu kuluttaja- ja kilpailuviraston kanssa kesällä, ja he ovat antaneet virastolle kokonaisia myyntipuheluita tarkastettavaksi.

– Sieltä ei sen kummemmin reagoitu, koska pääosa nauhoista oli selkeitä: kuka soitti ja mistä ja miten kauppa oikeasti syntyi.

Kaijasilta kertoo, että myyntipuhelun koko tallenne säilytetään vähintään puoli vuotta. Myös Ylen Kuningaskungaskuluttaja on käsitellyt ohjelmassaan Kotimaan Energiaa.