Pihtiputaan mummo on rekisteröity tavaramerkki

Pihtipudas aikoo käyttää kuuluisaa mummoaan entistä tehokkaammin hyväksi kuntamarkkinoinnissa.

Pihtipudas
Pihtiputaan vaakunan nuolet kertovat muinaisista erämiehistä.
Pirkko Tainio / Yle

Pihtipudas on hakenut Pihtiputaan mummo -nimikkeelle tavaramerkin. Tavaramerkkiä on tarkoitus käyttää hyväksi kuntamarkkinoinnissa ja esimerkiksi paikkakunnalla myytävissä tuotteissa.

– Pihtiputaan mummo taitaa olla tunnetuin putaalainen hahmo, ja olemme ajatelleet, että sitä voitaisiin jotenkin paikkakunnan hyväksi tuotteistaa, sanoo Pihtiputaan kunnanjohtaja Ari Kinnunen.

Patentti- ja rekisterihallitus on jo hyväksynyt tavaramerkin, ja sen saa käyttöönsä hakemuksella.

– Olemme halunneet vähän kontrolloida, että tuotteet eivät ole vaikkapa hyvän tavan vastaisia. Siksi tavaramerkin saa käyttöönsä hakemuksen kautta, Kinnunen sanoo.

Tavaramerkki antaa sen haltijalle oikeuden säädellä tavaramerkin käyttöä, ja esimerkiksi kieltää muita käyttämästä samaa tai siihen sekoitettavissa olevaa merkkiä samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden myynnissä ja markkinoinnissa.

Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterin mukaan Pihtiputaan mummo -tavaramerkki kattaa seinävaatteet, ryijyt, raanut, salaatinkastikeet, leivonnaiset, tilapäismajoituspalvelut ja ateriapalvelut.

Ensimmäisenä oikeutta Pihtiputaan mummo -tavaramerkin käyttöön on kunnalta hakemassa kukkakauppa, joka haluaa valikoimiinsa Pihtiputaan mummon kimpun.

Tavaramerkki oli aiemmin yhdistyksellä, mutta sen toiminnan loppuessa kunta haki tavaramerkin itselleen.

Jutun otsikosta poistettu sana "nyt".