Urheiluseurat povaavat fanituotteista kasvavaa bisnestä

Nettimarkkinat ja fanien uudet kulutustottumukset kannustavat seuroja panostamaan oheistuotteisiin. Porin Ässät tähtää tuotteistamisessa jopa kansainvälisille markkinoille.

Urheilufanit
Lukon ja Ässien faniliput vierekkäin
Oheistuotteiden myynti muodostaa tulevaisuudessa entistä isomman osan seuran liiketoiminnasta. Karri Laihonen / Yle Pori

Porilainen uhreilufanaatikko juo aamukahvit Ässät-mukista. Autonavaimissa hänellä killuu saman seuran avaimenperä. Raumalainen kiekkofani taas heittää löylyä Lukko-löylykauhalla. Lämpötilan kehittymistä hän seuraa seuran logolla varustetusta saunamittarista.

Kotimaisten urheiluseurojen värejä tunnustetaan monipuolisemmin kuin koskaan. Lisääntynyt kysyntä fanituotteita kohtaan on saanut seurat brändäämään itseään entistä vahvemmin. Tuotevalikoimaa laajennetaan seuroissa kiihtyvällä vauhdilla.

Rauman Lukon viestintä- ja markkinointipäällikkö Marko Östmanin mukaan oheistuotteiden merkitys seuran liiketoiminnassa on kasvanut viime vuosina.

– Tuotemyyntimme kehittyy jatkuvasti ja kiinnostus on vahvaa. Valikoiman laajentuminen myös vaikuttaa positiivisesti myyntiin, Östman sanoo.

Lukon fanituotteiden kokonaismyynti oli viime vuonna noin 300 000 euroa. Östmanin mukaan kysytyimpiä tuotteita ovat käyttötarvikkeet, kuten hupparit, huivit ja pipot. Tuotelista kuitenkin jatkuu avaimenperistä ja saunamittareista aina Lukko-puukoreihin asti.

– Mietimme, mitä meiltä puuttuu ja kuuntelemme fanien mielipiteitä. Saamme myös tavarantoimittajilta vinkkejä siitä, mitä kannattajat haluavat.

Östman arvioi, että Lukon fanituotteiden myynti tulee muodostamaan vieläkin suuremman roolin liiketoiminnasta tulevaisuudessa.

– Kiinnostus kotimaista jääkiekkoa kohtaan on kasvanut ja se näkyy hallilla, kaduilla ja sosiaalisessa mediassa. Lisääntyvä kiinnostus tulee kasvattamaan myös tuotemyyntiämme, Östman toteaa.

Ässät tähtää kansainvälisille markkinoille

Myös Ässä-leirissä fanitavaran myynnistä on tullut merkittävä osa liiketoimintaa. Markkinointipäällikkö Jaakko Ruususen mukaan fanien muuttuneet kulutustavat kannustavat porilaisseuraa panostamaan tuotemyyntiin.

– Kaikki Ässistä kiinnostuneet eivät tule hallille. He saattavat silti olla kiinnostuneita pitämään Pata-brändiä yllä, Ruusunen sanoo.

Ruususen mukaan nettimarkkinoiden avatessa uusia mahdollisuuksia, Ässien kiinnostus kansainvälistä myyntiä kohtaan on lisääntynyt.

– Tulevaisuudessa verkkokaupastamme voi ostaa luottokorteilla. Teemme myös englanninkielisiä tuotteita. Varmasti alkuvaiheessa puhutaan pienimuotoisesta toiminnasta, mutta netissä markkinat ovat kansainväliset. Haluamme olla siellä mukana, Ruusunen kertoo.

Ässät uskoo vastavalitun toimitusjohtaja Eeva Perttulan tuovan uusia näkemyksiä Pata-brändin kehittämiseen.

– Tuotevaihtoehtoja pitää olla riittävästi. Kuulostelemme sitä, mitä kannattajat haluavat. Kysyntään vastaamme laadukkailla ja Ässien brändiä viestivillä tuotteilla, Jaakko Ruusunen toteaa.