VR:n lippuale toi työmatkalaiset kaukojuniin – ravintolavaunut täynnä paikattomia

VR:n matkalippujen hintojen alentaminen on tuonut erityisesti työmatkalaiset kaukojuniin. Helsingissä käydään päivittäin töissä jopa parin sadan kilometrin päästä.

Matkustaminen ja työmatkat
Matkustajia odottamassa junaa asemalla
Matkustajia odottamassa Helsinkiin lähtevää junaa. Tommi Parkkinen/Yle

Keväällä halventuneet VR:n matkaliput ovat saaneet monet Helsingissä pendelöivät pohtimaan uudelleen työssä käymistä. Entistä useampi pitkämatkalainen käy nyt kotona myös viikolla, kun sarjalippu junaan on osoittautunut kakkosasuntoa edullisemmaksi vaihtoehdoksi.

VR:n junalippujen keskihinta laski keväällä noin neljänneksellä. Sen seurauksena suosituimmilla reiteillä Lappeenrantaan, Jyväskylään, Seinäjoelle ja Turkuun junien täyttöaste on noussut 30 prosentista 45 prosenttiin. Varsinkin iltapäivisin monet junavuoroista on myyty loppuun.

– Monissa työpaikoissa on uusia käytäntöjä, että etätyöt ovat mahdollisia tai työnantaja hyväksyy työajaksi junassa tehdyn työn. Samalla ihmiset pendelöivät kauempaakin, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.

Esimerkiksi Lappeenrannasta Helsinkiin pendelöivän päivittäinen työmatka on lähes neljäsataa kilometriä. Työnantajan joustaessa matka-aika ei kuitenkaan ole kohtuuton.

– Helsingistä lähdettäessä iltapäiväjunat ovat lähes päivittäin täysiä. Työmatkaliikennettä on varsin paljon Lahteen, Kouvolaan ja Lappeenrantaan saakka, kertoo Joensuun ja Helsingin väliä kulkevissa junissa työskentelevä konduktööri Vesa-Pekka Hirvonen.

VR:n tavoitteena oli korvata lippujen hintojen aleneminen myymällä tänä vuonna miljoona junamatkaa enemmän. Tavoite näyttää toteutuvan odotettua nopeammin. Tosin viime hetkellä lippua ostava joutuu entistä useammin seisomaan junan ollessa loppuunmyyty.

– En saanut lippua, kun juna oli täysi, mutta hyppäsin silti junaan, kertoo Lappeenrannasta työmatkalle lähtenyt Mikko Vento.

Seisomapaikka on junan kallein, sillä lipun joutuu ostamaan konduktööriltä. Aina tilaa ei löydy edes ravintolavaunusta.

– Tytär olisi tilannut lipun, mutta juna oli täysi. Yritin mennä ravintolavaunuun, mutta en päässyt sinnekään. Näköjään seisotaan nyt tämä matka, harmittelee Marjatta Siintovaara.

VR lupaa lisäpaikkoja täysiin juniin vasta ensi keväänä, kun viimeiset Transtechilta tilatuista kaksikerroksisista ohjausvaunuista saadaan käyttöön. Tämä tuo päivittäiseen liikenteeseen 1 700 uutta istuinpaikkaa. Sen sijaan uusia kaukojunavuoroja ei ole luvassa, sillä iltapäivän ruuhkatunteina Helsingin ratapihalle ei lisää junia enää mahdu.