Ravintolalaskun ja bensatankillisen voi jo maksaa kännykällä

Mobiilimaksaminen yleistyy. Vaasalaisravintolassa voi ensimmäisenä Suomessa maksaa ravintolalaskun kännykällä.

Mobiilimaksaminen
Mobiilimaksaminen on mahdollista yhä useammassa paikassa.
Mobiilimaksaminen on mahdollista yhä useammassa paikassa. Markku Hautala/Yle

Mobiilimaksaminen lisääntyy koko ajan. Esimerkiksi bensaa tankatessa maksaminen älypuhelimella on monelle arkipäivää.

Osuuskauppa KPO:lla on nyt 47 asemaa, joissa voi tankata mobiilisti maksamalla, tankkauksia on tähän mennessä kertynyt yli 10 000.

– Se on pieni osuus kaikista maksuista, koska palvelu on uusi, mutta joka viikko käyttö kasvaa, sanoo ABC-ryhmän johtaja Pekka Kujala KPO:lta.

Kujalan mukaan tavoitteena on, että ensi kesään mennessä mobiilimaksaminen olisi mahdollista koko Suomessa.

KPO:lla ei ole analysoitu sitä, ketkä mobiilimaksamista käyttävät. Kujalan mukaan käyttämisessä on paikkakuntakohtaisia eroja niin, että esimerkiksi suuremmissa kaupungeissa mobiilimaksaminen on suhteessa pieniä paikkakuntia yleisempää.

– Tavoitteena on helpottaa asioimista muun muassa digitalisaatiota hyödyntämällä. Asiakas pystyy hoitamaan maksun autossa eikä hänen tarvitse mennä kassalle ollenkaan.

Ravintolassa toimiva käytäntö

Vaasalainen Brasserie & Bar Fondis oli Suomen ensimmäinen ravintola, jossa mobiilimaksaminen otettiin käyttöön. Yrittäjä Susanna Ristiluoman mukaan yritys on aina ollut innokas kokeilemaan uutta, joten tähänkin lähdettiin mukaan viime keväänä.

– Yrittäjän näkökulmasta tämä on äärimmäisen helppoa. Siihen verrattuna, että olisi paljon liikevaihtoa, joka tulisi korteilla, tässä on isot hyödyt. Ei mene kahta, kolmea tai neljää päivää, että rahat tulevat tilille, vaan ne tulevat heti, Susanna Ristiluoma kehaisee. Myös tekniikka on toiminut.

Susanna Ristiluoman mukaan mobiilimaksaminen on investointina yrittäjälle samassa hintaluokassa kuin maksukortti. Myös käytön helppoudessa ja turvallisuudessa sovellus tuntuu hänestä kilpailukykyiseltä.

Ristiluoman mukaan kännykällä ravintolalaskunsa maksaneet asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Tulevaisuuden parannusehdotukset liittyisivät yrittäjän mukaan juuri asiakasmukavuuteen:

– Ravintolamaailmaan on parannettavaa se, että mobiilimaksaminen on integroitu kassoihin. Varmaan parannusta tulee siinä, että voidaan mennä pöytään ja asiakas maksaa siellä. Nyt maksetaan kassalla.