Charter-lentojen buumi on ohi – Nyt venäläisiä houkutellaan Kainuuseen bussikyydillä

Perinteisesti Venäjältä tullaan Kainuuseen omalla henkilöautolla. Vielä viitisen vuotta sitten kysyttyjä olleet charter-lennot sen sijaan kuuluvat pääosin historiaan.

matkailu
Linja-autopysäkki
Pietarista pääsee ensi kuusta lähtien Vuokattiin neljä kertaa viikossa. Kirsi Partanen / Yle

Nyt rajan takaisia matkustajia houkutellaankin Suomen puolelle neljä kertaa viikossa ajettavalla bussivuorolla. Pietari–Vuokatti-väliä molempiin suuntiin kulkeva reitti avautuu 8. joulukuuta. Liikennöinnistä vastaa iisalmelainen bussiyhtiö M. Niskanen, jolla on Venäjän puolella paikallinen yhteistyökumppani.

Toimitusjohtaja Mika Niskanen uskoo, että bussireitti on hyvä vaihtoehto junalla tai omalla autolla Kainuuseen matkustamiselle.

– Jos esimerkiksi Allegrolla tulisi ja lentäisi vaikka Kajaaniin ja siihen laskee siirtymäajan sun muun päälle, menee sama aika ja bussilla saattaa mennä vähän vähemmänkin, huomauttaa Niskanen.

Bussimatka Pietarista Vuokattiin kestää rajamuodollisuuksien kanssa noin 12 tuntia. Allegrolla matkustaa Pietarista Kouvolaan ja siellä junaa vaihtaen Kajaaniin alle kahdeksan tunnin. Vaihtojen ja siirtymäaikojen kanssa matka voi venyä yli 12 tuntiin.

Vuokatissa otetaan bussivuoro hyvillään mutta realistisin odotuksin vastaan.

– Tämä on hyvä päänavaus. Ja hyvä, että löytyy yksityiseltäkin puolelta tällaisia, jotka lähtevät omalla riskillä tätä kokeilemaan, pohtii Vuokatinrinteiden Ilkka Suutarinen.

Busseilla oma käyttäjäkuntansa

Bussivuorolla tavoitellaan nimenomaan hintatietoisia matkustajia uudelta asiakassegmentiltä.

– Luulen, että ne venäläiset, joilla on maasturi pihassa ja ovat tottuneet sillä ajamaan tänne, ajavat sillä vastakin omilla autoillaan. Mutta siellä on myös valtavan iso kohderyhmä, joka ei ehkä omista sellaista autoa tai eivät ole yksinkertaisesti tottuneet tekemään automatkoja, pohtii Veikko Halonen, joka toimii Vuokatin Urheiluopiston toimitusjohtajana.

Halonen on osaltaan ollut vaikuttamassa bussilinjaidean syntyyn, sillä hän on tehnyt vuosia töitä konsulttina ja ollut silloin venäläisten kanssa yhteistyössä avaamassa samanlaisia suomalais-venäläisiä linjoja.

Halonen puolestaan uskoo, että edulliselle bussiyhteydellä tapahtuu Pietarissa samoin kuten Suomessakin on käynyt: niille löytyy oma käyttäjäkuntansa. Halosen mukaan ilmiö on jo havaittavissa Pietarissa.

Näkymä Vuokatin laskettelurinteiltä
Perinteisesti Vuokatin maisemiin on tultu Venäjältä omilla autoilla. Hanne Kinnunen / Yle

– Ehkä tässä olisi helppo verrata kotimaan tilannetta: Kainuusta Helsinkiin pääsee sekä junalla että edullisilla bussiyhteyksillä. Varmaan pietarilaisten tilanne on ihan sama. Junayhteys Kainuusta Pietariin on erittäin sujuva, mutta ei ole siitä huolimatta saavuttanut kovin suurta asiakaskuntaa.

Johtaja Tuomo Tahvanainen Kainuun Edusta puolestaan näkee bussiliikennettä puoltavana tekijänä Venäjällä kalliin Green Cardin.

– On tiedostettu, että yksityismatkailijat, jotka tulevat omalla autollaan, vaativat vakuutusyhtiöltä Venäjältä Green Cardin, joka on varsin kallis kuluttajalle. Puhutaan noin 500 euron kustannuksista. Jos tähän peilaa, niin helppous tulla Kainuuseen joko bussilla tai junalla perheen kanssa on varmasti kurantti vaihtoehto.

Liikennöinnin aloittava Mika Niskanen tiedostaa realiteetit, eikä tavoitteena ole heti täydet bussit.

– Ollaan valmistauduttu siihenkin, että ensimmäisenä vuonna tämä ei ole taloudellisesti kannattavaa. Eikä se sen puoleen haittaa, koska siihen on valmistauduttu, Niskanen valottaa.

Niskanen painottaakin sitä, että kyseessä ei ole kokeilu vaan vakiovuoroliikennöinti.

Niskasen mukaan ajatus reitin avaamisesta on pitkäaikainen. Alun perin Suomi–Venäjä-seuran toiveesta lähtenyttä ajatusta alettiin konkretisoida noin 4,5 vuotta sitten. Lupaprosessi on kuitenkin hidas ja vuoro saatiin avattua vasta nyt.

Pietarin ja Vuokatin välillä liikennöivä linja kulkee Iisalmen, Kuopion, Savonlinnan ja Imatran kautta. Niskasen mukaan reittiin ja pysähdyspaikkoihin voi tulla muutoksia, kunhan toiminta saadaan käyntiin.

Pietarista matkustetaan Helsinkiin entistä enemmän

Yleisesti Venäjältä Helsinkiin suuntautunut raideliikenne on ollut kasvusuunnassa tänä vuonna, ja VR ennustaa kasvua myös tulevalle vuodelle.

– Pietari–Helsinki-välillä tehdään vuonna 2016 arviolta yhteensä yli 380 000 Allegro-matkaa, joka on 5,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015. Näin ollen yhteensä vuonna 2016 odotetaan vajaa 445 000 matkustajaa Suomi–Venäjä-liikenteessä, koska kuitenkin pitää muistaa, että Allegron lisäksi meillä on myös Toltstoi-juna, joka liikennöi Helsinki–Moskova-välillä, kertoo VR:n Venäjän liikenteen päällikkö Viktoria Hurri.

Pitäisikö Kainuussa ottaa tiedosta vinkki ja tehdä täsmämarkkinointia venäläisille teemalla junalla Pietarista Kainuuseen?

Allegro-juna laiturissa.
Pietari–Helsinki-välillä tehdään vuonna 2016 arviolta yhteensä yli 380 000 Allegro-matkaa, joka on 5,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.Yle

– Ehdottomasti, kun ruplan kurssi on kehittynyt myönteisesti tämän vuoden aikaan saadun tietojen mukaan. Ruplan kurssi on muuttunut suotuisammaksi suhteessa euroon. Ne markkinointitoimenpiteet, joita kohdistetaan venäläisiin matkailijoihin, ovat kyllä varmasti suositeltavia ja niitä tullaan tekemään Kainuussa systemaattisesti eri kehittämishankkeiden kautta ja myös yritykset suoraan, Tuomo Tahvanainen toteaa.

Vielä viisi vuotta sitten buumina olleet charter-lennot Venäjältä Kainuseen vaikuttavat jääneen pääosin historiaan. Veli-Pekka Pitkänen Finavialta kertoo, että joitain kyselyitä on ollut, mutta yksikään lento ei ole vielä varmistunut. Perinteisesti lennot varmistuvat itsenäisyyspäivän aikana.

Pitkäsen mukaan suunta on kuitenkin selkeästi laskeva. Parhaimpina vuosina lentoja oli parikymmentä, mutta esimerkiksi viime vuonna Kajaanin kentälle laskeutui kolme charter-lentoa. Parhaimpina vuosina venäläiset saapuivat Kainuuseen jopa omilla lennoilla.

Katse Aasiassa, mutta tukijalka halutaan turvata

Alimmillaan venäläisten matkailijoiden osuus Kainuussa kävi viidessä prosentissa, nyt se halutaan takaisin 10 prosenttiin, mikä on kolmannes Kainuun ulkomaalaisista turisteista.

– Nythän on tultu alaspäin viimeisen kahden kolmen vuoden aikana, mutta tietoisuus siellä on. Ja nyt, kun ruplan kurssissa on tapahtumassa signaaleja hyvään suuntaan, uskotaan, että kainuulaiset laadukkaat tuotteet, saavutettavuuden säilyttäminen ja parantaminen takaavat matkustajia, Tuomo Tahvanainen huomauttaa.

Venäläinen turismi muodostaa Kainuulle tukevan kivijalan. Varsinainen matkailustrategian pääpaino on kuitenkin Aasiassa. Venäjän suuntaan kohdennetaan lähinnä lisäarvoa tuovia hankkeita kuten vielä hetken suunnittelupöydällä oleva hanke, jolla on tarkoitus aktivoida ostosmatkailua Kostamuksesta Kainuuseen.