yle.fi-etusivu

Miten eroon sokerikoukusta? "Ruoskalla ja ankaruudella ei pääse pitkälle"

Myllyhoitoyhdistyksen projektipäällikkö Sanna Runsala kertoo, että sokerin ahmimisen voivat laukaista esimerkiksi suuret elämänmuutokset.

sokerit
Ylen aamu-tv: Lisätystä sokerista eroon - Karita Tykkä ja Sanna Runsala
Ylen aamu-tv: Lisätystä sokerista eroon - Karita Tykkä ja Sanna Runsala
Suklaakonvehtirasia.
Henrik Schmidt / EPA

Sokerikoukusta eroon pääsemisessä olennaista on, että ruokavalio ja -rytmi ovat kunnossa, sanoo Myllyhoitoyhdistyksen Ruoka ja riippuvuus -projektin projektipäällikkö Sanna Runsala.

– Monella ruokarytmi on sekaisin ja ruokia korvataan herkuilla. Ykkösjuttu on se, että ruokavalio on kunnossa ja syö normaalia perusruokaa säännöllisesti, hän sanoi Ylen aamu-tv:ssä keskiviikkona.

Runsala huomauttaa, että sokeri ei aiheuta samanlaista riippuvuutta kuin päihteet vaan on enemmän verrattavissa esimerkiksi peliriippuvuuden kaltaiseen koukuttumiseen.

– Enemmän puhutaan mielihyvästä, jota sokerin syömisestä tulee. Kun mielihyvä aktivoi palkkiojärjestelmäämme, voi se aiheuttaa riippuvuutta, Runsala sanoo.

Sokerin ahmimisen voivat aiheuttaa esimerkiksi isot elämänmuutokset kuten avioero, työttömäksi jääminen ja äidiksi tuleminen, hän sanoo.

Isoissa elämänmuutoksissa hakeudutaan tuttuun ja turvalliseen, joka on antanut lohtua – esimerkiksi sokeriin.

– Voi olla, että se jääkin päälle.

"Halusin päästä eroon tunteesta, että olen johonkin koukussa"

Runsala huomauttaa, että päivän aikana tehdään monia syömiseen liittyviä valintoja. Mukaan saattaa tulla myös huonoja valintoja, vaikka olisi päättänyt toisin.

Olennaista on, miten elää takapakkien kanssa, hän tähdentää.

– Siihen [takapakkiin] liittyy paljon epäonnistumisen tunnetta, häpeää ja ankaruutta itse kohtaan. Lähdetään helposti soimaamaan itseä, että tämänkin minä mokasin. Ankaruudesta pois pääseminen on tosi tärkeä asia, hän sanoo.

Runsalan mukaan ruoskalla ja ankaruudella ei pääse kovin pitkälle.

Sokerikoukussa aikoinaan ollut yrittäjä ja life coach Karita Tykkä ei kannata ehdotonta kieltäytymistä lakkojen ja dieettien muodossa. Hän uskoo, että silloin helposti esimerkiksi yhteen suklaapatukkaan sortuminen voi johtaa koko suklaalevyn syömiseen ja kun syytetään itseä ja haetaan lohdutusruokaa, kierre jatkuu.

Äärilaidan noudattamisen sijaan hän kehottaa miettimään, miten voi tehdä jonkin asian paremmin.

– Itse en missään nimessä kiellä itseltäni mitään, vaan syön parempia vaihtoehtoja.