Koe uusi yle.fi

Suomalaisille huippuartisteille musiikkivideoita ohjannut Finn Andersson – "Musavideo on taiteellinen temmellyskenttä"

Muun muassa Anssi Kelan ja PMMP:n kanssa työskennellyt ohjaaja vakuuttaa suomalaisen musiikkivideokulttuurin olevan erittäin hyvissä kantimissa. Musiikkivideo on usein artistille mainos, mutta ne ovat silti usein tekijöidensä näköisiä.

musiikkivideot
Pimeys-yhtyeen musiikkivideo Meeri 2
Finn Andersson ohjasi Pimeys-yhtyeen musiikkivideot Meeri 1 ja 2Finn Anderssonin video

PMMP, Disco, Anssi Kela, Egotrippi ja The Rasmus, siinä muutamia yhtyeitä, joille Finn Andersson on ohjannut musiikkivideon.

Andersson tekee nykyään enemmän muita ohjaustöitä, kuten mainoksia, mutta musiikkivideoiden tekeminen on yhä ohjaajalle mieluisa oman luomisen ja itseilmaisun väylä.

– Itse näen tekijänä omat musiikkivideoni hengen tuotoksina ja ne ovatkin useimmiten hyvin tarinallisia ja lyhytelokuvamaisia. En ole ehtinyt tekemään paljoakaan lyhytelokuvia urallani, olen korvannut sen tekemisen musiikkivideoilla. Olen tehnyt ne käsikirjoituksesta lähtien oman näköisekseni.

Andersson korostaa, että musiikkivideoissa ilmaisun vapaus on tekijöilleen hienoa, koska musiikkivideo on usein vapaa kokeilupaikka. Esimerkiksi tyylilajeilla leikitteleminen on kehittävää.

– Videot ovat usein tekijöidensä näköisiä. Siinä pääsee hyvin harjoittelemaan ja kehittämään omaa tarinan- ja videonkerrontataitoa. Musiikkivideo on visuaalisuuden, elävän kuvan ja musiikin yhdistelmä, se on temmellyskenttä, jossa voi kokeilla omia siipiään tekijänä.

Tekijöitä on paljon

Suomalaisen musiikkivideokulttuurin tilaa Andersson pitää erittäin hyvänä. Uusia tekijöitä on paljon ja niitä tulee lisää koko ajan.

– Sanoisin, että laadukkaita tekijöitä on paljon ja he tekevät hyvää jälkeä, oivaltavia juttuja. Eli erittäin hyvissä käsissä minun näkemykseni mukaan.

Aloittaessani suomalainen kilpailu ei ollut yhtä suurta kuin nyt

Finn Andersson

Andersson arvelee, että yksi syy elävään musiikkivideokulttuuriin on koulutettujen tekijöiden määrä. Ala on ollut myös houkutteleva, mutta mediakouluista on valmistettu paljon tekijöitä.

– Määrä on tuottanut myös laatua, koska laadukkaalla työllä voi erottua. Terve kilpailu on tässä kohtaa siis myös laatua.

Myös Finn Andersson muistaa vertailleensa omia töitään taivaskanavien ulkomaalaisten tekijöiden videoihin.

– Halusimme tehdä vähintään yhtä hyviä tai parempiakin videoita kuin he. Aloittaessani suomalainen kilpailu ei ollut yhtä suurta kuin nyt, toki tekijöitä oli paljon, mutta nyt niitä on potenssiin.

Tekniikka kehittyy nyt vauhdilla

Finn Andersson teki ensimmäiset musiikkivideonsa vuona 1996, ensin kavereiden bändeille ja sitten levy-yhtiöiden artisteille. Tuolloin hyvä jälki saatiin aikaan kuvaamalla filmille.

Laadukkaan jäljen aikaan saaminen on tullut kaikkien ulottuville ja se on suuri muutos

Finn Andersson

Viime vuosina tilanne on muuttunut vauhdilla kun kuvauskalusto on kehittynyt parempaan ja edullisempaan suuntaan.

– Nykyään videokameroiden jälki on filmimäistä ja kenellä tahansa on mahdollista tehdä filmimäistä lookkia. Laadukkaan jäljen aikaan saaminen on tullut kaikkien ulottuville ja se on suuri muutos.

Suomessa musiikkivideoilla eläminen on haastavaa

Kahdesti Oulun musiikkivideofestivaalien OMVF-pääpalkinnon ja pari kertaa Muuvi-palkinnon saanut ohjaaja Finn Andersson ei ole ihan varma, elääkö kukaan Suomessa musiikkivideoiden tekemisellä.

Nykyisin suomalaisten musiikkivideoiden budjetit ovat pieniä ja harva pääsee niillä tienaamaan.

– Jotkut voivat elääkin, mutta sitten joutuu kyllä tekemään aika monta videota kuukaudessa, että pääsee kuukausiansioille.

Jotkut voivat elääkin, mutta sitten joutuu kyllä tekemään aika monta videota kuukaudessa

Finn Andersson

Musavideon kustantaa usein joko levy-yhtiö tai artisti, tai molemmat yhdessä. Suomalaisissa musiikkivideoissa käytetään joskus myös sponsoreita. Lisäksi hyvällä hakemuksella Musiikin edistämissäätiöstä on mahdollista saada tukea ammattimaiseen tekemiseen.

Andersson on itse isännöinyt Musiikin edistämissäätiön Laulunnäkijä-klubia, jossa jaetaan tietoa musiikkivideoista kiinnostuneille.

Finn Andersson tekee nykyisin musiikkivideoita harvakseltaan, mutta myöntää, että kyselyitä tulee aina silloin tällöin. Välillä hän ehdottaa videon tekoa myös itse.

– Jos joskus kuulen kappaleen, josta oikein tykästyn, niin saatan lähettää kyselyn, että kiinnostaisiko musiikkivideon tekeminen kanssani.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Holokausti

"Olet kuin kopio isästäsi" – 102-vuotias holokaustia paennut mies tapasi ensi kertaa veljenpoikansa

Uber

Viestintävirasto: Kyytipalvelu Uberista hakkeroitu todennäköisesti suomalaistenkin tietoja

Metsätalous

UPM:n metsänhakkuut tyrmistyttivät rantanaapurit – hakkuista tutkintapyyntö poliisille

Jeanne d’Arc

Jeanne d'Arc oli oman aikansa megajulkkis ja oikeusmurhan uhri – nyt hänen dramaattiset kuulustelunsa on käännetty suomeksi