1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Tero Saarisen tanssiryhmän vetäjä: "Valtion kulttuurituki määräaikaiseksi" – Nyt sitä saavat jatkuvasti samat ryhmät

Tero Saarinen Companyn toiminnanjohtaja Iiris Autio toivoo, että uudistettava valtion kulttuurin rahoitusjärjestelmä arvioisi myös taiteen laatua.

kulttuuri
Iiris Autio.
Antti Haanpää / Yle

Valtion uuden rahoitusjärjestelmän pitäisi ottaa nykyistä paremmin huomioon erilaiset yleisöt, sanoo Tero Saarinen Companyn toiminnanjohtaja Iiris Autio. Siihen voitaisiin päästä, jos eri taidemuotoja olisi valtakunnallisesti nykyistä paremmin saatavilla ja tarjonta monipuolisempaa.

Autio puhuu opetus- ja kulttuuriministeriön museoiden, teattereiden ja orkestereiden toimintaan myöntämästä rahoituksesta (valtionosuus eli vos-järjestelmä), joka halutaan uudistaa.

Hän istuu tanssin edustajana asiaa pohtivassa työryhmässä, jota vetää muusikko Jaakko Kuusisto. Pienistä taidemuodoista ovat mukana myös jazz ja nykysirkus.

Autio painottaa, että tämän jutun näkemykset ovat henkilökohtaisia, eivät työryhmän käsityksiä asioista.

Valtion tuen pitäisi Aution mukaan kannustaa kulttuurialan organisaatioita laadun tuottamiseen, kustannustehokkuuteen sekä hallittuun riskinottoon.

Järjestelmän pitäisi lisäksi olla nykyistä joustavampi ja sen pitäisi parantaa taiteen vapaan kentän eli muiden kuin nykyisen vos-tuen piirissä olevien ryhmien rahoitusta.

Autio uskoo, että nykysirkuksen ja vapaan kentän taiteellisten ryhmien rahoituksen parantamiseksi on olemassa yhteinen tahtotila.

– Rahoituspäätösten kannattaisi olla määräaikaisia ja monivuotisia. Se mahdollistaisi nykyistä pidemmän aikavälin suunnittelun, Autio sanoo.

Tero Saarisen tanssiryhmän vetäjä ottaa Helsingin Kaapelitehtaalle vuonna 2020 avattavan Tanssin talon esimerkkinä tulevaisuuden esitystalona, jolle on luvattu alustavasti vos-tukea.

– Se on yksi esimerkki kustannustehokkaasta ja verkottuneesta tuotantotavasta, jossa seinät ja sisällöt on erotettu toisistaan, Autio toteaa.

Aution mukaan nykytanssia ja nykysirkusta yhdistävät uudet tuotantomallit ja heterogeeniset yleisöt.

Iiris Autio.
Iiris Autio.Antti Haanpää / Yle

– Sen lisäksi niille on yhteistä kansainvälisyys, joka pitäisi nähdä jatkossa luontevana osana toimintaa.

Vos-uudistukseen sisältyy myös ajatus jonkinlaisten rahallisten kannustimien perustamisesta tuen saajille. Silloin organisaatioiden ja taiteellisten ryhmien toimintaa pitäisi myös pystyä arvioimaan. Nyt tukea jaetaan pelkästään henkilötyövuosien mukaan.

– Arviointi ei saisi perustua pelkkiin määrällisiin mittareihin, Autio toteaa.

Aution mukaan rahoituksen perusteena pitäisi olla myös taiteellinen laatu. Sen lisäksi, että tuen saajilta pitää edellyttää esimerkiksi yleisöjen saavuttamista, talouden hyvää hoitamista sekä järkevää omarahoitusosuutta.

– Emme pelkää ulkopuolista arviointia, kunhan se on laaja-alaista ja asiantuntevaa, Autio sanoo.

Aution mielestä nykyinen vos-järjestelmä on jähmeä ja sen piiriin on vaikea päästä.

– Järjestelmästä on vähintään yhtä vaikeaa on pudota pois.

Rahoitus on keskittynyt jo vuosikymmeniä sitten asemansa vakiinnuttaneille taiteenaloille ja organisaatioille, kuten klassiselle musiikille ja kaupunginteattereille, Autio muistuttaa.

– Järjestelmä ei myöskään ole kannustanut toimijoita uudistumiseen eikä taiteelliseen riskinottoon.

Lue seuraavaksi