1. yle.fi
  2. Uutiset

Pitääkö saaristolaisen maksaa lautoista tuhansia euroja vuodessa? Orpo epäilee Bernerin suunnitelmaa

Liikenneministeriö suunnittelee saaristoliikenteelle maksukokeilua. Vakituiset asukkaat maksaisivat matkasta 10–15 euroa suuntaansa. Ministeriö haluaa tuoda yksityiset lautat kilpailemaan julkisten kanssa.

lautat
Uusi yhteysalus Otava Kotkassa.
Yhteysalus Otava liikennöi Kotkan edustan saarille.Juha Korhonen / Yle

Onko yhteysalus saaristolaisen maantie? Saako maantiestä periä maksun? Vai ovatko lautat julkista liikennettä? Tällaisia periaatteellisia kysymyksiä pohditaan, kun hallitus miettii, pitäisikö saaristolaisilta periä maksu yhteysaluksilla kulkemisesta.

– Minusta se on verrattavissa maantiehen, ja niin se on aina ajateltu, valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoi haastattelussa eduskunnassa.

– Mikään julkinen liikenne ei ole ilmaista, liikenneministeri Anne Berner sanoi Svenska Ylen haastattelussa.

Saariston asukkaalle liikkumisesta tulisi kallista. Matkan pituudesta riippuen pitäisi ostaa 10–15 euron lippu. Rahdista pitäisi myös maksaa. Esimerkiksi maitoauton matka navetalle ja takaisin maksaisi noin 100 euroa suuntaansa.

Kysymys on pienen väestönosan palveluista; saarissa, joihin yhteysalukset liikennöivät, on 500 vakituista asukasta. Valtion on tarkoitus kerätä maksuina neljä miljoonaa euroa. Lauttojen liikuttelu ympäri vuoden, yötä päivää maksaa valtiolle 17,5 miljoonaa.

Jos kustannukset jaettaisiin suoraan asukkaiden kesken, kulkeminen maksaisi 8 000 euroa vuodessa ihmistä kohden. Todellisuudessa osa kuluista tulisi yrityksille ja matkailijoille.

Liikenneministeriö perustelee maksuja palvelun parantamisella

Liikenneministeriö tarjoaa maksuja aluksi kokeiluna, ensi huhtikuusta vuoden 2018 loppuun. Se perustelee niitä palveluiden kehittämisellä, koska se haluaa tehdä palveluista markkinaehtoisia (siirryt toiseen palveluun). Kun julkisesta liikenteestä tehdään maksullista, tasataan tietä yksityisille kilpailijoille.

– Haluamme kehittää palveluita. Jos emme tee mitään, palvelu huononee ja vähenee koko ajan, eikä se ole kenenkään etu. Ei yritysten eikä saaristolaisten, Berner sanoo.

– Hyvät perusteet pitää kyllä olla, että maksu tulisi saariston asukkaille, epäilee Orpo.

Valtiovarainministeri Orpo sanoo, ettei tunne esitystä ja haluaa perehtyä siihen. Lähtökohtaisesti hän kuitenkin kannattaa maksuttomuutta. Orpo on valittu kansanedustajaksi Varsinais-Suomen vaalipiiristä, missä saaristolaisia on eniten.

_Juttua muokattu 24.11.2016 klo 11.00. Alunperin jutussa luki: saaristolaisia on 500. Muutettu muotoon: saarissa, joihin yhteysalukset liikennöivät, on 500 vakituista asukasta. _

Lue seuraavaksi