Eri kaupunkien teattereita yhdistettävä, rahaa myös sirkukselle – Näin taiteentekijät räjäyttäisivät valtion kulttuurirahoituksen

Yle kysyi teatterin, tanssin, nykysirkuksen, orkesterin ja museon edustajilta, miten rahoitus pitäisi uudistaa. Miten rahoitetaan uudet taidemuodot?

Clunker Cirkus Helsingin Suvilahdessa Kuva: Cirko

Opetus- ja kulttuuriministeriö haluaa uudistaa teattereiden, museoiden ja orkestereiden rahoituksen. Valtionosuusjärjestelmä (vos) on taannut vuosikymmeniä taidelaitosten toiminnan eri puolilla Suomea, mutta se ei ole pystynyt ottamaan huomioon uusia ryhmiä tai taidemuotoja kuten nykysirkusta ja -tanssia. Pääsy rahoituksen piiriin on ollut lähes mahdotonta.

Tukea on jaettu vuosittain reilut sata miljoonaa euroa. Sen ulkopuolelle jää lukuisia pitkään ja ammattimaisesti toimineita, menestyneitäkin ryhmiä.

Muusikko Jaakko Kuusiston vetämä työryhmä pohtii parhaillaan rahoituksen uudistamista. Perusperiaatteiden pitäisi olla valmiina tammikuun 2017 lopussa. Lain toivotaan olevan voimassa vuoden 2019 alussa.

Yle pyysi kuudelta taiteen asiantuntijalta ratkaisuehdotuksia. Kun rahapotti ei kasva, niin kenelle annetaan ja keneltä otetaan pois. Millaisin kriteerein taidetta pitäisi arvioida?

Mukana on kolme valtionosuuden saajaa sekä kolme haastajaa vapaalta kentältä.

Cirkon Riku Lievonen:

Kaupunginteattereita pitäisi yhdistää. Maakuntaa kohden riittää yksi taiteellinen ensemble, joka kiertää alueen muissa kaupungeissa.

Vapaaksi jäävät teatteritalot pitäisi muuttaa avoimiksi vierailunäyttämöiksi, joiden ohjelmisto koostuu ensisijaisesti vapaan kentän tuotannosta.

Kuva: Antti Haanpää / Yle

Helsingin barokkiorkesterin Aapo Häkkinen:

Taiteellista laatua voidaan mitata myös papereiden perusteella. Klassisessa musiikissa viennin määrä sekä kansainväliset palkinnot ja arvostelut kertovat laadusta.

Myös taloudellista laatua pitää arvioida, kun tukia jaetaan.

Kuva: Antti Haanpää / Yle

Turun kaupunginteatterin Mikko Kouki:

Uudistuksen yhteydessä pitää keksiä, miten kasvava freelancer-kenttä työllistetään. Myös alan työehtosopimus pitää uudistaa.

Pitää päästä pois pelkästä työvoiman määrään perustuvasta rahoituksesta. Katseen pitää olla tulevaisuuden teatterissa.

Kuva: Mikael Rydenfelt

Teatteri Telakan Kaisa Sarkkinen:

Vos-teattereiden ja vapaan kentän väliin tarvitaan uusi rahoitusporras.

Valtionosuus ei saisi olla automaatio vaan sitä pitäisi tarkastella määräajoin.

Kaisa Sarkkinen Kuva: Laura Vesa

Tero Saarinen Companyn Iiris Autio:

Järjestelmän pitäisi kannustaa myös uudistumiseen ja riskinottoon.

Rahoituksen pitäisi olla määräaikainen ja monivuotinen.

Iiris Autio. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Aboa Vetus & Ars Nova -museon Johanna Lehto-Vahtera:

Kulttuurilaitosten pitäisi saada onnistumisistaan valtion bonusta.

Museoita pitäisi verrata uudistuksessa pikemminkin kirjasto- ja arkistolaitokseen.

Kuva: Mikael Rydenfelt
Kuva: Yle Uutisgrafiikka