Black Friday vetoaa nuoriin – jo nelikymppiset vierastavat marraskuista alennusmyyntiä

Yhdysvalloista Suomen kamaralle rantautunut Black Friday -alennuskampanja on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Tosin vanhempi väki näyttää vierastavan sitä yhä.

alennusmyynti
Nainenkuljettaa suurta televisiolaatikkoa ostoskärryissä.
Erik S. Lessner / EPA

Kaupan liiton mukaan lähes joka toinen alle 35-vuotias suomalainen seuraa kauppojen Black Friday -tarjouksia. Ikäraja vaikuttaa merkittävältä, sillä yli 35-vuotiaiden kiinnostus romahtaa 13 prosenttiin.

Yhdysvalloissa perjantain alennusmyynnit ovat olleet huippusuosittuja, mutta sielläkin viime tiedot kertovat toista.

Analytiikkayritys SAS Instituten kyselyn mukaan Black Friday vetäisi tänä vuonna 35 prosenttia amerikkalaisista ostoksille. Se on selvästi vähemmän kuin viime vuonna, jolloin kauppoihin riensi 40 prosenttia kansalaisista.

Suomeen tämä Musta Perjantai rantautui muutama vuosi sitten. Kauppiaan mielestä se on jo ottanut paikkansa yhtenä suosituimmista päivistä ostosten tekoon.

– Kyllä se on nousemassa yhdeksi suurimmista myyntitapahtumista kalenterivuoden aikana, Jysk-myymäläketjun kaupallinen johtaja Roni Tuominen kertoo.

Jysk aloitti Black Friday-alennusmyynnit neljä vuotta sitten. Hyvin pian huomattiin, että päivä ei riitä ja niin kampanjasta tehtiin nelipäiväinen, torstaista sunnuntaihin kestävä Black Weekend.

Kaupan myynnin joululisä on ollut viime vuosina noin 890 miljoonaa euroa. Niinpä ensi tiistaina maksuun tulevasta 2,4 miljardin euron veronpalautuskakusta kaupan kassoihin voisi kilahtaa jopa reilu kolmannes.

Perjantaina vietetään myös täysin vastakkaista kampanjapäivää "Älä osta mitään". Se on lähtöisin Kanadasta ja kannustaa pohtimaan kuluttamisen mielekkyyttä joulun lähestyessä.