Miehet kiinnostuivat ulkonäöstään – trendi kiihdytti suomalaisyrityksen huimaan kasvuun

Mroom-parturiketjun perustajan mukaan miehet unohdettiin ulkonäkömarkkinoilla, jotka keskittyvät naisiin.

Kotimaa
Mroom Lappeenranta
Pasi Tapanainen/Yle

Valtteri Eerola astuu sisään Mroom-parturiin Lappeenrannassa. Nuorta miestä tervehditään nimeltä. Huomaa selvästi, että hänet tunnetaan täällä. Asian vahvistaa myös Valtteri.

– Kyllä sitä tulee aika usein käytyä. Kerran kahdessa viikossa ehkä. Jotkut kaverini käyvät jopa kerran viikossa, Valtteri sanoo.

Parikymppinen Valtteri edustaa uutta miestyyppiä, joka pitää entistä parempaa huolta ulkonäöstään. Myös jotkut yritykset ovat haistaneet trendin. Miehille tarjotaan nyt juuri heille suunnattuja ulkonäköpalveluja.

Esimerkiksi parranleikkuu parturissa partaveitsellä on entistä yleisempää.

– Kyllä se on nyt yleisempää kuin esimerkiksi vuosi sitten, parturi Anna Sallinen kertoo.

Megatrendi

Mroom-parturiketjun perustajan Toni Kylätaskun mukaan asian taustalla on suurempi kehityskulku.

– Miesten kiinnostus omaan hyvinvointiin ja ulkonäköön kasvaa koko ajan aika voimakkaasti. Se on luokiteltu jopa megatrendiksi maailmalla, Kylätasku väittää.

Suomalainen vuonna 2008 perustettu Mroom-parturiketju on ottanut kiinni vahvistuvasta trendistä. Franchising-pohjalla toimivalla yrityksellä on jo 65 liikettä Suomessa ja toimintaa seitsemässä muussa maassa.

Myös tavoitteet ovat korkealla.

– Suomeen mahtuu varmasti vielä noin 12 liikettä, mutta todella suuren kasvupotentiaalin näemme maailmalla, Kylätasku sanoo.

Hän huomauttaa, että esimerkiksi Yhdysvalloissa on ketjuja, joiden liikevaihto pyörii miljardeissa.

Miehet unohdettiin

Kylätaskun mukaan nopean kasvun taustalla on se, että jossain vaiheessa miehet unohdettiin ulkonäkömarkkinoilla kuten esimerkiksi partureissa.

– Aikanaan parturit ja kampaamot yhdistyivät parturi-kaampaamoiksi. Se johti tilanteeseen, jossa naiset ottivat ylivallan kampaamoissa, Ne muuttuivat yhä enemmän naisten salongeiksi. Miehet jäivät siinä vähän syrjään, Kylätasku summaa.

Mroom-partureissa miehisiä tarpeita on otettu huomioon. Toiminta perustuu vuosimaksuun, jonka maksettuaan voi käydä parturissa niin paljon kuin haluttaa. Parturiin voi myös saapua ilman ajanvarausta.

Odotussalissa on jopa biljardipöytä, jos miehelle tulee aika pitkäksi.

Valtterin mukaan ajat ovat ovat todella muuttuneet aikaisempaan verrattuna.

– Kyllä näkisin niin, että nykyään on vähän tärkeämpää näyttää niin hyvältä kuin mahdollista.