HSL pikkutytön jättämisestä yksin bussipysäkille: Pelisilmä ja tilannetaju pettivät

9-vuotias pikkutyttö jäi ilman kyytiä torstaina Espoossa, kun rahat eivät riittäneet uuteen bussilippuun. HSL vakuuttaa, että kuskit ohjeistetaan nyt uudestaan.

joukkoliikenne
HSL:n bussi
Antti Kolppo / Yle

9-vuotiaan tytön jättäminen pysäkille on nostattanut kiivasta somekeskustelua. Tyttö oli ostanut väärän matkalipun Espoossa torstaina eikä hänellä ollut rahaa uuteen lippuun. Tyttö oli matkalla Helsinkiin, mutta ostanut vahingossa Espoon sisäisen lipun. Kuski jätti hänet seuraavalle pysäkille Leppävaarassa, koska oikeaa lippua ei ollut.

– Näin ei koskaan pitäisi käydä. Kuljettajille ohjeistetaan koulutuksessa niin, että lapset pitää aina hoitaa turvallisesti kotiin, vaikka lippu olisi unohtunut tai jotain erikoista sattunut, kuten tässä eilisessä tapauksessa, sanoo HSL:n tiedotuspäällikkö Sari Kotikangas.

Jos vahingossa ostaa väärän lipun tai ei ole rahaa, niin otetaanko lapsi silti kyytiin?

– Kyllä otetaan. Lapsista täytyy pitää hyvää huolta. Niin meidän mielestämme asioita hoidetaan elävässä elämässä, Kotikangas sanoo.

Tänään asiaa on selvitelty HSL:ssä. Linjaa liikennöineen Nobinan näkemys on sama kuin HSL:n: Näin ei saa menetellä.

Kuljettaja oli omasta mielestään halunnut toimia oikein. Hän soitti hätäkeskukseen ja tytön äidille tavoittamatta kuitenkaan äitiä. HSL:n mukaan tilannetaju on pettänyt.

– Nämä ovat juuri sellaisia tilanteita, joissa tarvittaisiin pelisilmää ja tilannetajua, Sari Kotikangas toteaa.

HSL ostaa palvelunsa eri liikennöitsijöiltä. Kenen voi katsoa olevan vastuussa tällaisessa tapauksessa?

– Työnjohdollinen vastuu on liikennöitsijällä. Mutta se, että eri liikennöitsijöiden tarjoama asiakaspalvelu on toimivaa ja tasalaatuista, on HSL:n vastuulla, Sari Kotikangas sanoo.

Onko eilisen tapauksen vuoksi tulossa toimenpiteitä?

– Meillä on toistakymmentä liikennöitsijää, joiden kanssa asiaa pitää käsitellä, jotta tällaisia kurjia juttuja ei enää sattuisi. Myös kirjallisia ohjeita tulee varmasti enemmän. Kouluttajamme kiertävät bussifirmoja ympäri vuoden. Tämä on siis asia, josta kyllä keskustellaan, toteaa HSL:n tiedotuspäällikkö Sari Kotikangas.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.