Perhemeijeri tuplaa kastiketuotantonsa – raaka-aine uhkaa loppua Suomesta

Suomalaisille kastikkeille on kova kysyntä Euroopassa.

Kouvola
Kastikkeiden pakkaamista
Kaslink Foods pakkaa kastikkeita asiakkaiden omilla tuotemerkeillä.YLE / Anna Huittinen

Elintarvikkeita valmistava perheyritys Kaslink kaksinkertaistaa kastiketuotantonsa Kouvolassa. Kastiketehtaan laajennus on parhaillaan käynnissä. Kyseessä on miljoonaluokan investointi.

– Kysyntä on kasvanut kahdessa vuodessa selvästi etenkin Keski-Euroopassa, kertoo Kaslinkin toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen.

Kastiketehtaalla tehdään ammattikeittiöihin tarkoitettuja kastikepohjia, joiden tuotanto on miljoonia litroja vuodessa. Tehtaan laajennusosa otetaan käyttöön tammikuussa.

90 prosenttia yhtiön valmistamista kastikepohjista viedään ulkomaille. Niitä menee noin 15 maahan. Suurimmat markkinat ovat Englannissa, Hollannissa, Ruotsissa ja Tanskassa.

Teurastamoiden määrä ei ehkä riitä tulevaisuudessa.

Tuomas Kukkonen

Katkaravun pyrstöjä

Kastikkeita valmistavat Suomessa Kaslinkin lisäksi ainakin HK, Snellman, Saarioinen ja Kymppi-Maukkaat. Kaslinkin mukaan Suomesta löytyy vain yksi samalla konseptilla toimiva yritys, Puljonki Oy, jonka omistaa Nestle.

– Maailmalta ei taida löytyä muita. Minulle ei ainakaan ole tullut vastaan, Kukkonen toteaa.

Kastikepohjat keitetään lihasta, luista ja kasviksista. Kaslink on käyttänyt pääasiassa kotimaisia raaka-aineita eli teurastamoilta hankittuja naudan- ja riistanluita, mutta jatkossa ne eivät ehkä riitä kattamaan yhtiön tarpeita.

– Teurastamoiden määrä ei ehkä riitä tulevaisuudessa. Voi olla, että joudumme jatkossa hankkimaan raaka-aineita myös muista maista ja muualta kuin teurastamoista. Esimerkiksi katkaravun pyrstöjä ei edes saa Suomesta.

Ainakin alkoholijuomien, gluteenittomien tuotteiden sekä kaura- ja marjatuotteiden vienti on kasvanut.

Sirpa Rinne

Muillakin pyyhkii hyvin

Elintarviketeollisuusliiton mukaan myös muiden elintarvikkeiden vienti on saanut hyvin tuulta alleen viime aikoina.

– Yritykset ovat aktivoituneet hakemaan kasvua ulkomailta, sillä kotimaassa markkinat eivät kasva. Suomalaiset tuotteet ovat myös haluttuja kansainvälisillä markkinoilla, kertoo liiton viestintäjohtaja Sirpa Rinne.

Myös Finpron Food from Finland -ohjelma on tukenut yrityksiä vientiponnisteluissa Venäjän tuontikieltojen tultua voimaan. Ohjelmassa on mukana yli 100 elintarvikefirmaa.

– Ainakin alkoholijuomien, gluteenittomien tuotteiden sekä kaura- ja marjatuotteiden vienti on kasvanut, Rinne toteaa.

Kaslink Foods työllistää 125 työntekijää, joista noin 15 prosenttia kastikeosastolla. Yhtiö arvioi, että työntekijöiden tarve kasvaa jonkin verran ensi vuonna.