Asiakas yllättyi: paperilaskun tilaaminen nosti rokotteen hintaa melkein 60 prosenttia

Suuret yksityiset lääkäriasemat eivät enää tarjoa mahdollisuutta maksaa paperilaskulla muuten kuin poikkeustapauksissa. Jos asiakas sellaisen haluaa, on syytä varautua siihen, että hinta on suolainen.

Kuluttaja-asiat
Paperilasku.
Tiina Jutila / Yle

– Meni vähän tunteisiin, myöntää kuopiolainen Mikko Pirinen kun avasi yksityiseltä lääkäriasemalta saamansa paperilaskun.

Pirinen oli käynyt hankkimassa influenssarokotteen Terveystalosta. Kun hän oli lähdössä pois, hän huomasi, että kassalla on pitkä jono.

– Minulla oli kiire, joten kysyin hoitajalta, onko OK maksaa paperilaskulla. Hän sanoi, että kyllä on, mutta se saattaa maksaa muutaman euron ylimääräistä.

Kertomansa mukaan Pirinen ei saanut enää muita ohjeita, joten hän käveli ulos. Kun lasku lopulta tuli, yllätys oli melkoinen. Laskutuslisä oli 17,50 euroa. Itse rokotteen hinta oli 29,80 euroa, joten laskun lähettäminen kotiin nosti toimenpiteen hintaa lähes 60 prosenttia.

Terveystalo: 17,50 ei missään nimessä käytäntö

Terveystalosta kerrotaan, että 17,50 euroa on lisä, joka peritään asiakkaalta, kun hän ei syystä tai toisesta suorita maksua käynnin yhteydessä. Näin voi käydä, jos on esimerkiksi unohtanut lompakon tai kävelee epähuomiossa kassan ohi.

– Kyseisessä tilanteessa, mikäli asiakkaalle on sanottu, että hän voi maksaa jälkikäteen laskulla [muutaman euron laskutuslisällä], ei ole toimittu oikein, sanoo asiakaskokemusjohtaja Anne Riska Terveystalosta.

Riskan mukaan Terveystalo ei ole enää pitkään aikaan tarjonnut asiakkailleen kotiin lähetettäviä paperilaskuja. Moni on kuitenkin toivonut sellaista, minkä vuoksi yhtiö otti viime vuonna käyttöön Terveystalo Lasku -nimisen uuden maksutavan. Siinä laskun voi saada postissa kotiinsa ja maksutapalisä on viisi euroa.

Myös Mehiläinen kertoo käyttävänsä paperilaskua vain erityistilanteissa. Yhtiön mukaan maksutavat yksityisasiakkaille ovat käteinen, pankkikortit ja luottokortit. Paperilaskun laskutuslisä on Mehiläisellä 15 euroa.

Siinä vierähtää helposti 15–20 minuuttia, kun näitä selvitetään.

Anne Riska

Oikeus linjasi: Laskutuslisää saa periä...

Korkein oikeus linjasi aikaisemmin tänä vuonna (siirryt toiseen palveluun), että paperilaskusta saa periä laskutuslisää. Oikeuden mukaan Elisan perimä 1,90 euroa kuussa oli kohtuullinen lisä paperilaskusta. Laskutuslisän ylärajaan oikeus ei kuitenkaan ottanut kantaa.

1,90 euron lisästä on vielä pitkä matka 17,50 euron lisään. Tapauksia ei voi kuitenkaan täysin verrata kahdesta syystä. Ensinnäkin puhelinliittymä luetaan välttämättömyyspalveluihin, joiden saatavuus on turvattu. Niistä kuluttajalla on korkeimman oikeuden mukaan oikeus saada paperilasku. Muissa tilanteissa sellaista ei välttämättä tarvitse edes pitää tarjolla.

Toisaalta puhelinliittymissä pääsääntö on, että yritys laskuttaa kuluttajaa sovituin väliajoin lähetettävillä laskuilla. Sen sijaan esimerkiksi yksityisellä lääkäriasemalla maksettaessa tavanomainen maksutapa voi olla jotain muuta.

Onko 17,50 euroa paperilaskusta millään tavalla järkevä hinta? Minun mielestäni ei ole.

Mikko Pirinen

...mutta mikä on kohtuullista?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Paula Hannulan mukaan yritys saa lähtökohtaisesti itse päättää, millä tavoilla se ottaa maksuja vastaan. Lisäksi yritys voi periä jonkin maksutavan tai -välineen käytöstä erillistä maksutapalisää, jos tarjolla on ainakin yksi yleisesti käytössä oleva lisämaksuton maksutapa.

Jos yritys perii laskutuslisää paperilaskusta, maksun kohtuullisuutta voi arvioida kustannusten ja hyödykkeen muun hinnan perusteella. Yrityksellä on vastuu näyttää, mistä kustannus syntyy.

– Jos kuluttaja haluaa maksaa paperilaskulla ja suurin osa muista kuluttajista maksaa kortilla liikkeessä, kustannukset per lasku saattavat olla suuremmat, Hannula sanoo.

Terveystalo perustelee 17,50 euron laskutuslisää sillä, että taustatietojen selvittäminen tapauksissa, joissa asiakas poistuu maksamatta, vie aikaa. Asiakaskokemusjohtaja Anne Riskan mukaan heidän pitää esimerkiksi haastatella palveluita tuottaneita henkilöitä.

– Siinä vierähtää helposti 15–20 minuuttia, kun näitä selvitetään.

Lisäksi yhtiön viestinnästä kerrotaan, että maksulla halutaan "kannustaa asiakkaitamme säästämään luontoa ja suosimaan sähköisiä laskuja".

Kohtuullisuutta arvioitaessa vertailukohtaa voi kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen mukaan etsiä esimerkiksi perintälaista. Siellä maksumuistutuksen ylärajaksi on säädetty viisi euroa.

"Onko millään tavalla järkevä hinta?"

Kuluttajan oikeuksien kannalta tärkeää on myös se, onko asiakkaalle kerrottu paperilaskun laskutuslisästä. Lisämaksut eivät saa tulla koskaan yllätyksenä.

– Lähtökohtaisesti kuluttajalta ei voi veloittaa mitään, mistä ei ole sovittu, kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula.

Kuopiolaisen Mikko Pirisen tapauksessa laskun suuruus tuli yllätyksenä. Hän kuitenkin myöntää, että tilanteessa saattoi olla "väärinymmärryksiä puolin ja toisin". Lähinnä Pirinen kertoo haluavansa tarinansa julki, jotta paperilaskujen kohtuullisuudesta syntyisi keskustelua.

– Onko 17,50 euroa paperilaskusta millään tavalla järkevä hinta? Minun mielestäni ei ole, hän perustelee.

Kyseisessä tilanteessa, mikäli asiakkaalle on sanottu, että hän voi maksaa jälkikäteen laskulla [muutaman euron laskutuslisällä], ei ole toimittu oikein.

Anne Riska

Kuinka paljon sinun mielestäsi on kohtuullista periä laskutuslisää paperilaskusta palvelusta, joka on hinnaltaan muutamia kymppejä ja jonka valtaosa asiakkaista maksaa käteisellä tai kortilla? Vastaa alla.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.