Kännykkäsovellus helpottaa kotihoitajan työtä

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella kunnat siirtyivät sähköiseen systeemiin toista vuotta sitten. Kokemukset ovat hyviä: tiedonkulku on helpottunut ja turvallisuuskin parantunut.

kotipalvelut
Kädessä on puhelin, jossa on auki kotihoitoon liittyvä sovellus.
Jarmo Nuotio / Yle

Länsi-Pohjan kunnissa on saatu hyviä kokemuksia kotihoidossa käytössä olevasta sähköisestä toiminnanohjausjärjestelmästä.

Puolitoista vuotta sitten sairaanhoitopiirin alueella käyttöönotettu järjestelmä toimii älypuhelimessa, josta hoitajat voivat lukea työlistat, hoitokäyntien laadun ja esimerkiksi tietoa asiakkaiden lääkityksestä.

Tornion kotihoidon osastonhoitajan Teija Rousun mukaan aiemmin kaikki tämä piti hoitaa paperitulosteiden ja vihkojen avulla. Sovellus helpottaa käytännön työtä.

– Meillä on kymmenen tiimiä, joilla on päivän aikana keskimäärin 350 asiakasta. Tämän kaiken koordinointi on aikamoista järjestelemistä, Rousu sanoo.

– Mobiili parantaa myös työn turvallisuutta ja varmistaa, että kaikki tulee tehdyksi ja oikealla lailla.

Myös työntekijöiden kokemukset järjestelmästä ovat olleet positiivisia – alkukangertelujen jälkeen, tietysti.

– Tämä on hyvä. Kaikki kulkee reaaliajassa ja aina seuraava tietää mitä on tehty. Tämä on paras uudistus mikä minun aikana tapahtunut, kehuu kotihoitaja Riitta Jokinen Tornion kotihoidosta.

Automaatti tulee myös työnjakoon

Tornion kotihoidossa järjestelmää laajennetaan ensi vuoden alusta vielä töiden jaon automatisoinnilla. Sen avulla pyritään optimoimaan kotihoitajien työ niin, että työajasta mahdollisimman suuri osa voitaisiin käyttää tehokkaasti eikä aikaa kuluisi turhaa siirtymisiin.

– Ohjelma osaa käyttää myös gps-paikannustietoa, eli se pystyy suunnittelemaan ajoreitit niin että ajoreitti on jouheva, Teija Rousu kertoo.

Älyteknologiaa hyödynnetään myös kotihoidon asiakaspuolella, tosin vielä melko vähän. Rousun mukaan kuitenkin esimerkiksi muistisairaiden gps-seurantapuhelimista on saatu hyviä kokemuksia.