1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Rautatieinfrastruktuuri

Lapin liikennehankkeita voisi toteuttaa myös maakunnallisina? Liikennekomissaari tarjoaa vetoapua

Lapissa on toivottu muun muassa Tornion radan sähköistämistä, mutta toistaiseksi se ei ole päässyt hallituksen listoille. EU:n investointirahastolle tarvittava 10 miljoonaa olisi pieni raha.

Keminmaan Laurilasta pohjoiseen johtavan Tornion radan sähköistys on ollut Lapin elinkeinoelämän toivelistalla pitkään. Kuva: Jenna Laukkanen / Yle

Lapin liikenneväylien pullonkauloja voitaisiin ehkä ratkaista ilman hallituksen päätöksiä – EU:n rahoitusavun turvin.

Lapissa vieraillut EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc kehotti lappilaisia hakemaan rahoitusta esimerkiksi Laurila-Tornio -välisen rataosuuden sähköistämiseen Euroopan investointirahastosta.

– Se on selvästi tällainen liikenteen pullonkaula, jota EU:ssa haetaan. Kustannusarvio 10 miljoonaa on hänen mukaansa pieni, sanoo Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki.

– Siinä ei tarvita edes hallituksen päätöstä, vaan jos Lapissa näin päätetään ja haetaan rahoitusta ja rahoittajia, niin sitä voitaisiin viedä eteenpäin.

Lapin kauppakamarin toimitusjohtajan Timo Rautajoen mielestä kauppakamarin ja esimerkiksi Lapin liiton kannattaisi ainakin selvittää myös tämän rahoituskanavan mahdollisuudet.

– Tietenkin näin nöyränä suomalaisena ensin miettii, että saako sitä mennä omin päin korjaamaan. Mutta toisaalta hallituksen puolesta on valitettu rahapulaa, Rautajoki pohtii.

Hänen mukaansa Suomella ei ole Euroopan investointirahaston listoilla yhtään hanketta. Laurilan ja Tornion välisen rataosuuden lisäksi EU:n mittakaavassa pieni investointihanke olisi myös esimerkiksi Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen.