HSL:n matkakortinlukijassa säilyy haukuttu OK-nappi

HSL ei aio enää muuttaa uusien matkakortinlukijoiden perustekniikkaa, vaikka osa matkustajista ei osaa käyttää laiteita.

joukkoliikenne
matkakortinlukija
HSL:n uudet matkakortinlukijat ovat jo käytössä kaikilla metroasemilla. Osa matkustajista pitää uutta laitetta täytenä sutena. Antti Kolppo / Yle

Helsingin seudun liikenteen HSL:n matkustajat kertoivat Yle Uutisille erilaisista ongelmistaan uuden matkakortinlukijan käytössä. Palaute oli tyrmäävää: matkakortinlukijaa pidettiin vaikeana ja hitaana käyttää.

Eniten hämmennystä on aiheuttanut se, että uudessa laitteessa arvolipun ostajan pitää ensin valita matkustusalue ja painaa sen jälkeen OK-painiketta ja vasta lopuksi painaa kortti laitetta vasten.

HSL lupaa saamansa palautteen perusteella parantaa matkakortinlukijoita lisäämällä niihin tiedon matkustajan valitsemasta ryhmäkoosta ja lipun vyöhykkeestä, mutta OK-kuittaus ennen arvolipun käyttämistä ei poistu eikä laitteen perustoimintaperiaatteita muuteta.

– OK-nappi on laitteissa siitä syystä, että ne toimivat kosketusnäytöllä ja yhdellä kädellä. Matkakortinlukija olisi valmis lukemaan sitä korttia koko ajan, mikäli siinä ei olisi tällaista hyväksyntäpainiketta, ja silloin laite veloittaisi korttia myös vahingossa. Jos siinä ei olisi OK-painike, siinä olisi jokin muu nappi, jolla se valittu matka hyväksyttäisiin, HSL:n projektipäällikkö Satu Rönnqvist sanoo ja jatkaa:

– Vanhoilla matkakortinlukijoilla on ollut paljon näitä virhevalintoja, joista tehdään tuhansia hyvityshakemuksia HSL:lle vuosittain. Näitä pyritään tällä OK-painikkeella vähentämään.

Sekaannusta on lisännyt se, että kausilipun käyttö ei muutu eli korttia näytetään uudellekin lukijalle, sen alalaitaan.

Hienosäätöä tehdään koko ajan

HSL hienosäätää matkakortinlukijaa koko ajan yhdessä järjestelmän toimittaneen Tieto Oy:n kanssa. Nyt liikennevälineissä on kokeilussa kolme erilaista versiota samasta tietokoneohjelmasta.

Yle Uutisten tietojen mukaan useissa busseissa kuljettajat ovat päästäneet matkustajia maksutta kyytiin, kun matkakortinlukija on ollut mykkä. HSL kiistää nettipuheet siitä, että ranskalaislaitteet eivät sovi Suomen talveen tai että yhteys bussista HSL:n salattuun tietojärjestelmään ei toimi.

– Vaatimukset olivat tiukat, ja pakkasenkestävyyteen on kiinnitetty todella paljon huomiota. Sekä me että laitetoimittaja olemme testanneet laitteiden toimivuutta pakkasessa. Uusien laitteiden käyttöönotossa esiintyy teknisiä ongelmia, ja niistä raportoidaan Tieto Oy:lle, joka tekee korjauksia ripeästi. Busseissa on käytössä ajoneuvojärjestelmä, joten aina täytyy selvittää kokonaisuutena, mistä vika johtuu, projektipäällikkö Satu Rönnqvist toteaa.

HSL:n kyselyn mukaan enemmistö osaa käyttää

Netissä on levinnyt kesästä alkaen myös useita blogeja, joiden kirjoittajat ideoivat parannuksia HSL:n uuteen laitteeseen. Heille HSL vastaa omassa blogissaan (siirryt toiseen palveluun) perustelemalla juuri muun muassa OK-napin tärkeyttä.

HSL:n omaan, viime ja toissa viikolla tehtyyn kyselyyn vastanneista matkustajista 79 prosenttia oli käyttänyt uutta matkakortinlukijaa ja 66 prosenttia ilmoitti osaavansa käyttää uutta matkakortinlukijaa. 13 prosentilla eli useammalla kuin joka kymmenennellä oli vaikeuksia uuden laitteen kanssa.

Uudet matkakortinlukijat vaihdetaan vaiheittain. Ne ovat jo käytössä kaikilla metroasemilla sekä noin joka neljännessä bussissa ja joka kolmannessa lähijunassa. Sen sijaan vasta pariinkymmeneen ratikkaan on ehditty uusia matkakortinlukija.

matkakortinlukija
Uusi matkakortinlukija käytössä Helsingin rautatieasemalla metrolla matkustaville.Antti Kolppo / Yle