Facebookin johtajasta kasvoi uuden ajan ruhtinas – Nyt häntä vaaditaan taistelemaan valheita vastaan

Valtakunnassa ei ole kaikki hyvin. Valhevelhot saavat hymyilevän ruhtinaan kiemurtelemaan.

Ruhtinas Mark Zuckerberg
Stina Tuominen / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Aika hullu väite

Mark Zuckerberg 10. marraskuuta 2016

Hän on kiistatta maailman mahtavimpia miehiä. Jos hän olisi valtiojohtaja, näyttäisi hänen valtakuntansa tältä:

Alamaisia on 1,65 miljardia. Heidät valtakunnan nuori johtaja tavoittaa päivittäin internetin välityksellä. Itse johtaja on upporikas, sillä omaisuutta on kertynyt 32 ikävuoteen mennessä peräti noin 50 miljardia dollaria.

Hän on Facebookin johtaja Mark Zuckerberg, jonka käyttämästä vallasta on puhuttu Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen poikkeuksellisen paljon.

Facebookia käyttää jo noin neljännes maapallon asukkaista ja tulevaisuudessa Zuckerbergin alamaisten määrä kasvaa, kun yhtiö laajentaa verkkoaan.

– Hän on uuden ajan ruhtinas. Olemme palaamassa ruhtinaiden aikaan. Ruhtinaat eivät ole enää valtiojohtajia, lataa it-asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen.

Kuvassa useita Mark Zuckerbergia esittäviä tauluja The Face of Facebook -näyttelyssä Singaporessa vuonna 2013.
How Hwee Young / EPA

Yli 99 prosenttia Facebookin sisällöstä on autenttista

Mark Zuckerberg 12.11.

Yhdysvaltain presidentinvaalit pulpauttivat pintaan keskustelun Zuckerbergin vallasta ja vastuusta.

Monet Donald Trumpin vastustajat uskovat Trumpin nousseen presidentiksi osin Facebookissa levinneiden valeuutisten ansiosta.

Zuckerberg on kiemurrellut syytösten edessä. Heti vaalien jälkeen hän sanoi pitävänsä “aika hulluna väitteenä” sitä, että valeuutiset olisivat vaikuttaneet tulokseen.

Kampanjan aikana julkaistiin valtavia määriä valheellisia juttuja molempia ehdokkaita vastaan. Valtaosa valeuutisista oli tehty Trumpin hyväksi.

Yhdysvalloissa keskustelu totuudesta ja sosiaalisen median roolista käy kuumana, ja keskiössä on ollut nimenomaan Mark Zuckerberg. Olisiko hänellä ollut keinot estää massiivinen valeuutisten vyöry?

Petteri Järvisen mielestä olisi.

– Jos Facebookin resursseilla ja huippuluokan tekoälyosaamisella ei ratkaista tätä ongelmaa, niin millä sitten? Heillä on kaikki eväät siihen. Se on pikemminkin tahdosta kiinni.

Kuvassa presidentti Barack Obama ja Mark Zuckerberg heiluttavat yleisölle teknologiakonferenssin lavalta Stanfordin yliopistossa kesäkuussa 2016.
Monica M. Davey / EPA

Totuuden tunnistaminen on vaikeaa

Mark Zuckerberg 12.11.

Zuckerbergin mukaan valeuutisten ongelmaa on vaikeaa poistaa. Usein väärän tiedon löytäminen onkin erittäin hankalaa, mutta räikeimpien valeuutisten tunnistamiseen ei tarvittu huipputekniikkaa tai -ammattilaisia.

Vaalikampanjan aikana Hillary Clintonin väitettiin myyneen aseita äärijärjestö Isisille ja paavin kerrottiin tukevan Donald Trumpia presidentiksi.

BuzzFeed-sivuston toimittajat tekivät vaalien jälkeen hätkähdyttävän havainnoin valeuutisten suosiosta (siirryt toiseen palveluun): 20 luetuinta valheellista uutista keräsivät enemmän Facebook-reaktioita kuin 19 suuren mediatalon vaaliuutiset kolmena viimeisenä kampanjakuukautena.

Suosituimmat valeuutiset keräsivät 8,7 miljoonaa jakoa, reaktiota ja kommenttia. Kaksikymmentä luetuinta uutista keräsivät 7,4 miljoonaa toimintoa.

Kuvassa Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg, tumma tausta.
Mark ZuckerbergPeter Da Silva / EPA

Me suhtaudumme väärään tietoon vakavasti

Mark Zuckerberg 18.11.

Paineen alla Zuckerberg ilmoitti ottavansa lisää vastuuta valeuutisten perkaamisesta.

Hän lupasi, että valeuutisten etsintää lisätään, niistä ilmoittamista helpotetaan ja yhteistyötä faktantarkastajien kanssa tehdään. Facebook on myös luvannut puuttua valeuutisia levittävien sivustojen mainostulovirtoihin.

Algoritmeihin liittyvällä ratkaisuillaan Facebook pystyy vaikuttamaan merkittävästi siihen, millaista tietoa ihmiset Facebook-tililleen saavat.

Ylen toimittaja testasi luomansa valeporfiilin avulla viime kesänä, miten käyttäjän valinnat vaikuttavat Facebookin tarjoamaan materiaaliin.

– Zuckerbergin ei pitäisi vältellä vastuutaan eikä yrittää selitellä, sanoo journalistiikan professori Mikko Villi Jyväskylän yliopistosta.

Villi viittaa Zuckerbergin puheisiin siitä, että vain prosentti Facebookin sisällöstä on valheellista ja loput 99 prosenttia "autenttista".

– Hän ei siis puhunut totuudellisesta, vaan autenttisesta aineistosta. Siinä on sanallisen keplottelun makua.

Facebookin toimitusjohtaja ei puheidensa ja päivitystensä perusteella näytä ryhtyvän esimerkiksi tutkijatiimien palkkaamiseen.

– Se on epätodennäköistä sen perusteella, mitä Zuckerberg kirjoitti pari viikkoa sitten. Hän on ikään kuin siirtänyt asian sivuun. En pidä sitä hyvänä. Asia tulee vielä eteen. Silloin Zuckerbergin on hyväksyttävä jonkinlainen kompromissiratkaisu, sanoo Jonathan Ebinger sähköpostihaastattelussa Ylelle.

Ebinger on pitkän linjan yhdysvaltalainen journalisti ja uutistuottaja, joka tunnetaan muun muassa ABC-kanavan Nightline-ohjelmasta. Hän luennoi George Washingtonin yliopistossa.

Kuvassa kiinalaisen taitelijan Zhu Jianin teos, jossa kiinalaisten ihmisten kasvoista on tehty Mark Zuckerbergin kasvot.
How Hwee Young / EPA

Ongelmat ovat monimutkaisia sekä teknisesti että filosofisesti

Mark Zuckerberg 18.11.

Zuckerberg ei vaikuta innostuneelta laajamittaiseen faktantarkastukseen sitoutumisesta, koska tuolloin Facebookin katsottaisiin herkemmin muuttuneen teknologiayrityksestä julkaisijaksi julkaisijan vastuilla.

Facebookin bisnes perustuu käyttäjädatan myymiseen eli suureen määrään käyttäjiä ja suureen määrään viestintää heidän välillään.

– On toinen kysymys kuinka paljon he haluavat ottaa vastuuta, joka samalla rajoittaa heidän bisnestään. Myös valeuutiset ja niiden jakaminen tuottavat arvokasta käyttäjäliikennettä, toteaa professori Mikko Villi.

Jonathan Ebingerin mukaan tekoäly tai algoritmit eivät kuitenkaan riitä valvojiksi. Hänestä Facebookin pitäisi palkata faktantarkastajia.

– Uskon, että Facebook hyötyisi tiimistä journalisteja, jotka määrittelisivät onko tietoa oikeaa.

Ebinger arvioi, että selkeät valeuutiset voidaan paljastaa. Se vaatii kuitenkin tutkivan journalismin keinoja ja yhteistyötä esimerkiksi Snopen ja muiden valheita paljastavien sivustojen kanssa.

– Näissä kaikissa ihmisen tekevät suoran työn. Olisin tyytyväinen, jos Facebook perustaisi tällaisen tiimin.

Mark Zuckerberg
Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg.Alberto Estevez / EPA

Olemme luottaneet siihen, että käyttäjät kertovat, mikä on valetta ja mikä ei

Mark Zuckerberg 18.11.

Algoritmit ohjaavat ihmisten maailmankäsitystä. Ne ovat hienovaraisia, huomaamattomia ja ovelia, sanoo it-asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen.

– Algoritmeihin kätkeytyvä valta on tavattoman suuri ja siitä on aika vähän puhuttu. Ne ovat tuotesalaisuuksia, joita ei avata.

Tavalliset Facebookin käyttäjät eivät tiedä, miten algoritmit heitä ohjaavat.

– Yksinkertainen esimerkki: Miten ihmeessä Facebook voi jo seuraavana päivänä suositella kaveriksi ihmisiä, jotka on tavannut edellisiltana kutsuilla ja joihin ei ole ollut mitään sähköistä kontaktia, eikä ole vaihdettu yhteystietoja. Mistä ihmeestä se seuraavana päivänä osaa suositella niitä?

Peukalotaulu Facebookin päämajan lähistöllä Kaliforniassa.
Peter Da Silva / EPA

Ongelmat ovat monimutkaisia sekä teknisesti että filosofisesti

Mark Zuckerberg 18.11.

Facebookin kasvu jatkuu. Mark Zuckerberg aikoo viedä naamakirjan sinnekin, missä verkkoa ei ole.

Yhtiö on testannut aurinkoenergialla toimivaa lennokkia, joka lähettää signaaleja maassa sijaitseviin asemiin ja luo Facebookin oman netin.

Myös tiukan sensuurin Kiina kiinnostaa Zuckerbergia. Facebookin on väitetty kehittäneen sensuurityökalua Kiinan markkinoille (siirryt toiseen palveluun) päästäkseen.

Valeuutiskohun ohella laajeneminen uusille alueille on herättänyt paljon kysymyksiä Facebookin vallasta.

– Tietenkin olisi hyvä, jos jokin voittoa tavoittelematon taho tarjoaisi vastaavan viestinnän perusinfrastruktuurin eikä niin suurta osaa viestinnästämme sosiaalisessa mediassa hyödynneittäisi kaupallisesti. Tunnettu sosiaalista mediaa koskeva sanontahan on: Jos jokin palvelu on ilmainen, käyttäjä ei ole asiakas vaan tuote, summaa journalistiikan professori Mikko Villi.

Väliotsikot ovat sitaatteja Mark Zuckerbergin omilta Facebook-sivuilta (siirryt toiseen palveluun).