Hymyilevä Esapekka Lappi sopimustilanteestaan – "Pidetään hullua jännityksessä"

WRC2 luokan maailmanmestaruuskahveilla vapautuneesti esiintynyt Esapekka Lappi on vielä vaitonainen ensi kauden sopimustilanteestaan. Lapin nimi on liitetty vahvasti Toyotan tulevan WRC-talliin.

ralliautoilu
Esapekka Lappi ja Janne Ferm
Mestareiden nimikirjoituksille riitti kysyntää, kun Esapekka Lapin ja Janne Fermin WRC2 luokan maailmanmestaruuden kunniaksi juotiin kakkukahvit tiistaina Pieksämäellä. Kalle Pallonen/Yle

Esapekka Lappi nousi WRC2 luokan maailmanmestariksi kartturinsa Janne Fermin kanssa kauden päätöskilpailussa reilu viikko sitten Australiassa. Kausi päättyi mestaruuskahveihin heikosta alusta huolimatta.

– Vaikka se alku näytti heikolta, niin mun mielestä me tehtiin asiat silti oikein, se tulos ei vaan tullut tullut. Yksi oma virhe ja kaksi kertaa oli vähän huonoa tuuria, mutta sitten sen jälkeen kaikki menikin niin kuin piti, tuli neljä voittoa putkeen ja varmistui se maailmanmestaruus, pohtii Lappi päättynyttä kautta.

– Ennen kauden alkua asetin sellaisen tavoitteen, että en aja kertaakaan ulos ja niinhän siinä kävi etten ajanut. Ehkä se näkyi vähän vauhdissakin, etten sitä viimeistä riskiä aina ottanut.

Vauhti WRC2 luokassa on nostanut Lapin nimen ralliväen huulille, kun on spekuloitu ensi kauden tallipaikkoja rallin kuninkuusluokassa. Lappia on jo eri medioissa useaan kertaan istutettu ensi kaudeksi Tommi Mäkisen johdolla WRC luokkaan tulevan Toyotan rattiin.

Vaikka tässä hommassa sitä kuvittelee, että olisin voinut hypätä WRC autoihin jo aikaisemmin, niin nyt sen tajuaa, että en olisi ollut valmis

Esapekka Lappi

Itse Lappi on vielä WRC sopimuksen suhteen vaitonainen.

– Se jää nähtäväksi. Pitäisi varmaan alkaa pikku hiljaa testaamaan, jos aikoisi olla Monte Carlossa viivalla, mutta pidetään hullua jännityksessä, toteaa Lappi hymyssä suin.

Aiemmin Toytota on vahvistanut Juho Hännisen kuljettasopimuksen, ja loput kuljettajat julkistetaan 12.12. Finlandia-talolla järjestettävässä julkistamistilaisuudessa.

Ainakin siihen saakka Lapin on annettava edellisen kaltaisia vastauksia ensi kaudesta. Rivien välissä on kuitenkin jo tulkinnan varaa.

– Vaikka tässä hommassa sitä kuvittelee, että olisin voinut hypätä WRC:hin jo aikaisemmin, niin nyt sen tajuaa, että en olisi ollut valmis. Kyllä sitä tarvitsee sitä kokemusta erilaisista olosuhteista, näkee Lappi.

Esapekka Lappi on kiertänyt Skodalla maailman rallipolkuja neljä kautta. Vauhti ei välttämättä ole lisääntynyt, ennemminkin sitä on opittu hillitsemään.

– Suomessa ei oikeastaan voi ajaa kuin täysillä. Tyyli on täällä vähän sellainen, että pärjää jos et pidä kaasua pohjassa, mutta maailmalla ei pysty ajamaan sillä tavalla. Tietyypit on sellaisia, ettei sitä kaasua voi pitää pohjassa, että kyllä sitä pitää enemmän hillitä. Se on varmasti se juttu mikä on tärkeämpää, pohtii Lappi.