Rudus: Kemijärven purkusillan betonissa oli liikaa ilmaa

Rudus-konsernin mukaan Kemijärven Kallaanvaaran rautatiesillan betonissa oli liikaa ilmaa, mikä johti sillan betonivalun epäonnistumiseen.

rautatiesillat
Kallaanvaaran silta Kemijärvellä.
Jorma Korhonen / Yle

Kemijärven rautatiesillan betonimassaa sekoitettiin Ruduksen mukaan normaalia pidempään pitkän kuljetusmatkan takia, mikä nosti ilmamäärän betonissa tavallista korkeammaksi. Ns. P-lukubetonit ovat vaativia erikoisbetoneita, jotka sisältävät notkistavia ja huokostavia lisäaineita sekä vaahdonestäjää.

Liikenneviraston teettämän tuoreen selvityksen mukaan eri komponenttien tasapaino ei välttämättä ole P-lukubetoneissa pysyvä joissakin tilanteissa koko betonointiprosessin ajan, mikä johti Kemijärvellä ilman lisääntymiseen betonissa sekoittamisen jälkeen.

Liikennevirasto on julkaissut uudet laadunvarmistustoimenpiteet, joiden tarkoituksena on estää kyseinen ilmiö käytettäessä P-lukubetoneita. Lisäksi Rudus kertoo laatineensa omat sisäiset ohjeensa asiasta.