1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. taideväärennökset

Museokin voi tulla huijatuksi – näin kävi Pohjanmaan museolle, jolla ei ollut mitään syytä epäillä "Kukka-asetelman" aitoutta

Taideteosten aitouden selvittely on ammattilaisillekin täyttä työtä. Siinä avainasemassa on teoksen omistushistorian selvittäminen aukottomasti.

taideväärennökset
Ellen Thesslefin maalaama kukka-asetelma löytyy myös monista taidekirjoista. Vaasan vt Museotoimenjohtaja Selma Green näyttää tässä yhtä.
Ellen Thesslefin maalaama kukka-asetelma löytyy myös monista taidekirjoista. Vaasan vt museotoimenjohtaja Selma Green näyttää tässä yhtä.Antti Haavisto/Yle

Pohjanmaan museo on yksi uhreista laajassa taideväärennösjutussa, jonka oikeuskäsittely alkoi tiistaina Helsingin käräjäoikeudessa.

Museolle asia selvisi, kun vt museotoimenjohtaja Selma Greenin puhelin soi ja poliisi kertoi epäilevänsä yhden museolle hankitun maalauksen aitoutta. Kysymyksessä oli Ellen Thesleffin nimiin signeerattu maalaus "Kukka-asetelma".

Teos oli huudettu museolle vuonna 2011 Bukowskin huutokaupasta.

– Me luotettiin yhteistyökumppaniin ja he olivat luottamuksen arvoisia ja korvasivat teoksen. Bukowski on toiminut tosi ammattimaisesti ja näin he saavat pidettyä kentän luottamuksen itsellään, toteaa Selma Green jupakan tässä vaiheessa.

Väärennökseksi epäilty teos ei ole ollut enää vuoteen Vaasassa. Se palautettiin Bukowskille, joka maksoi takaisin teoksen noin 40 000 euron hankintahinnan.

Teos hankittiin Bukowskiin luottaen

Selma Green kertoo, että epäilys "Kukka-asetelman" aitoudesta oli herännyt taideväärennösjutun poliisitutkinnan yhteydessä. Pohjanmaan museolla ei ollut mitään syytä epäillä teoksen aitoutta.

– Siinä on tutkittu itse teos, löydetty se huutokaupasta, tarkistettu ne tiedot mitä huutokauppaluettelossa on ja sitten tietysti oletusarvona on ollut se, että huutokauppa on tarkistanut sen provenienssin (esineen omistajuuden tai sijainnin historia sen tekoajasta nykyhetkeen).

Selma Greenin mukaan tämäkin tapaus osoittaa, että koskaan ei voida sulkea kokonaan pois sitä, että museon kokoelmiin päätyy väärennettyjä teoksia. Green kuitenkin painottaa samalla, että se on harvinaista.

– Esimerkiksi Vaasan kaupungin museoiden kokoelmissa on 8000 teosta ja nyt puhutaan yhdestä maalauksesta. Väärennökset ovat harvinaisia poikkeustapauksia, onneksi.

Taitavat väärentäjät

Museoissa tehdään paljon työtä hankittavien tai lahjoituksena saatavien taideteosten aitouden varmistamiseksi. Teoksen tutkiminen ei pelkästään riitä. Monet väärentäjät ovat todella taitavia.

– Välillä tunnen vastentahtoista ihailua, sanoo Green.

Teoksen omistushistorian selvittäminen on hyvä tae teoksen aitoudesta. Selma Greenin mukaan se pyritään selvittämään aukottomasti. Green puhuu uskottavuushistoriasta.

– Yksityishenkilöillä voi olla vanhoja kauppakirjoja, testamentteja tai muita dokumentteja siitä, miten teos on hankittu. Monesti lahjoittajana voi olla taiteilijan leski tai jopa taiteilija itse. Silloin on aika ilmeistä teoksen aitous.

Aitoustodistuksille Green ei sen sijaan anna mitään arvoa.

– Aitoustodistuksiin en luottaisi yhtään, älkää luottako tekään. Asiakirja on helpompi väärentää kuin Edelfeltin maalaus.

Tavalliselle taiteenostajalle Selma Greenillä on enemmänkin vinkkejä. Hän neuvoo kääntymään isojen, luotettavien toimijoiden puoleen. Pakettiauton peräluukusta Prisman parkkipaikalta ei löydy arvotaidetta, opastaa Green.

Lue seuraavaksi