1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kyllä maailmaan laulumenetelmiä mahtuu – tekevätkö ne meistä kultakurkkuja vai sieluttomia huutajia?

Viime vuosina eritoten CVT-laulumenetelmä on järisyttänyt laulun opiskelua ja opettamista Pohjoismaissa. Menetelmät kuitenkin tulevat ja menevät, muistuttaa Aija Puurtinen.

CVT:tä ennen laulumaailmaa ravisuttivat muiden muassa Yhdysvalloissa kehitetyt Estill Voice Training- sekä Speech Level Singing -metodit. Kuva: Riia Hantula / Yle

Palkeet punaisina hehkuvaa laulua ja elämää suurempaa tulkintaa. Korvia huumaavaa fraseerausta ja taivaalta kuun kauhomista. Erilaisia tosi-tv -laulukilpailuja ja populaarimusiikin artisteja kuunnellessa nousee mieleen kysymys, millä eväin laulajat virittävät ääni-instrumenttinsa salonkikelpoisiksi suurille estradeille?

Eräs tulokulma aiheeseen löytyy laulun opettelemisen ja opettamisen tavoista. Näihin metodeihin perehtyessä ei voi olla sivuuttamatta ilmiötä nimeltä Complete Vocal Technique, lyhyemmin CVT.

Järisyttävä CVT

CVT on kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikka, jonka on kehittänyt tanskalainen laulaja-tutkija Cathrine Sadolin 2 000-luvun alkuvuosina. Kyseisen tekniikan pääajatus on, että kaikki soundit hiljaisesta balladista aina voimakkaaseen rock-laulantaan saakka ovat tuotettavissa terveesti.

Laulajat ovat ehdottomasti tietoisempia äänestään ja pystyvät itse kontrolloimaan tekniikkaansa tarkoituksenmukaisella tavalla

Mari Leppävuori

– Lähtökohtana ovat myös oppilaan tavoitteet laulajana, oululainen CVT-opettaja, Oulun ammattikorkeakoulun lehtori Mari Leppävuori lisää.

CVT:n lyödessä läpi Pohjoismaissa on sen kuvattu mullistaneen tavat, joilla lauluoppilas ja -opettaja ymmärtävät laulun treenaamisen. Leppävuoren mukaan mullistavuus on sisäänkirjoitettu metodin opetusfilosofiaan.

– CVT on tuonut tosi paljon uutta laulamisen kentälle ja siksi on koettu eräänlaista laulukentän "maanjäristystä". Laulajat ovat ehdottomasti tietoisempia äänestään ja pystyvät itse kontrolloimaan tekniikkaansa tarkoituksenmukaisella tavalla ilman, että opettaja on vieressä sanomassa "ei noin".

Ei välttämätön laulajalle

Leppävuori kokee, että CVT oli hallittava, jos halusi pärjätä laulupedagogiikan saralla.

Laulajan ei tarvitse olla CVT-orientoitunut tai edes tietää, mikä se on

Mari Leppävuori

– Oli itsellekin kova paikka, kun olin valmistunut lauluopettajaksi ja yhtäkkiä tulee tällainen CVT, joka vastaa niihin kysymyksiin, joihin itse on hakannut päätään. Tuli ahaa-elämys, että jos haluan pysyä tällä alalla niin minulla ei ole vaihtoehtoa kuin ottaa selvää mikä tämä on ja mennä eteenpäin.

Laulajalle kyseisen menetelmän hallinta ei kuitenkaan ole välttämätöntä, Leppävuori toteaa.

– Laulajan ei tarvitse olla CVT-orientoitunut tai edes tietää, mikä se on. Meillä on ennen CVT:täkin ollut aivan loistavia laulajia kautta maailmanhistorian. CVT ei ole keksinyt pyörää uudestaan, vaan se on analysoinut asiat tarkemmalla otteella.

Metodien täyteinen maailma

CVT:n merkitys tunnustetaan myös muuallakin, kuin siitä koulutuksen saaneiden opettajien keskuudessa.

Taideyliopiston lehtori, muusikko-pedagogi Aija Puurtisen mukaan CVT:ssä on puolensa, mutta hän toppuuttelee ajatusta sen autuaaksi tekevästä voimasta.

Suhtaudunkin hyvin skeptisesti, jos jollakin pedagogilla ei ole vertailukohtaa muista metodeista kuin yhdestä

Aija Puurtinen

**– **CVT:hän ei ole globaalisti ajateltuna maailman tunnetuin metodi. Se saattaa näyttää Suomen näkökulmasta katsottuna kuitenkin siltä, että se on antanut vastaukset kaikkeen, sillä se on Pohjoismaiden mittapuussa uusin metodi.

Erilaisia laulupedagogisia menetelmiä on maailma pullollaan, Puurtinen muistuttaa. CVT:tä ennen laulamaailmaa ravisuttivat muiden muassa Yhdysvalloissa kehitetyt Estill Voice Training- sekä Speech Level Singing -metodit.

– Suhtaudunkin hyvin skeptisesti, jos jollakin pedagogilla ei ole vertailukohtaa muista metodeista kuin yhdestä. Pitää olla hirveän hyvä pohja, ennen kuin sitoutuu kokonaan yhteen metodiin, Puurtinen tuumaa.

Tekeekö CVT laulajista huutajia?

CVT:tä on ylistetty, mutta myös parjattu. Tekniikan moititaan muun muassa tekevän laulajista persoonattomia huutajia. Vastaava kritiikki ei kantaudu ensi kertaa Leppävuoren korviin.

– Nyt on muodissa isot, laajan äänialan biisit. Meidän pitää pystyä vastaamaan tähän tarpeeseen. Emme voi opettaa isoja voluumeja laulamalla hiljaa.

Nyt on muodissa isot, laajan äänialan biisit

Mari Leppävuori

Laulajan persoonan katoamisestakaan Leppävuori ei olisi niin huolissaan.

– Jokaisella on omanlainen tapa lähestyä laulamista, oma filosofia ja omat taiteelliset valinnat.

Puurtisen mukaan eri koulukuntien välinen kinastelu ei ole hedelmällistä. Tärkeintä on laulajan kehityksen turvaaminen.

– Jos joku metodi tai opettajan toiminta auttaa laulajaa, se on aina hieno asia, tulipa se mistä kulmasta tahansa.