Suomalainen nettiopetus täyttää 20 vuotta – Tulevaisuudentutkijan visio osui oikeaan

Mikkeliläinen Otavan Opisto aloitti oppimateriaalien jakamisen internetissä vuonna 1996. Suomen ensimmäinen nettilukio avautui seuraavana vuonna.

verkko-oppiminen
Internetix tarjoaa opiskelumahdollisuuden verkossa.
Yle

Vuonna 1997 avautunut Otavan Opiston Nettilukio oli pitkään Suomen ainut lukion koko oppimäärän tarjoava verkkopalvelu. Opistoa pyörittää Mikkelin kaupunki.

Idean sähköisten oppimateriaalien loistavasta tulevaisuudesta sai silloinen Otavan Opiston johtaja, tulevaisuudentutkija Hannu Linturi. Hän näki, että internet tulee olemaan merkittävä asia ihmisten elämässä, samoin koulutusalalla. Vuoden 1996 syksyllä avattiin Internetix, joka antoi opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa yksittäisiä kursseja verkossa.

Nykyisin verkko-opetusta tarjoavat lukuisat oppilaitokset aikuislukioista avoimiin yliopistoihin ja ammattikouluihin. Lisääntyneestä kilpailusta huolimatta Otavan Opiston Nettilukioon tulee vuosi vuodelta enemmän opiskelijoita ympäri Suomen, jokunen ulkomailtakin.

Koulu niille, joille aikuislukion iltaopetus ei sovi

Aluksi Nettilukioon ilmoittautui 13 opiskelijaa, nyt heitä on 680. Internetixin kursseille ilmoittautuneiden opiskelijoiden määrä on noussut samassa ajassa kahdesta sadasta 1 700:aan.

Internex-palvelun yksittäiset kurssit herättävät kiinnostusta etenkin keväisin, kun päättötodistusta odottava lukiolainen huomaa, että tutkinnosta puuttuukin kursseja.

– Meillä on joustava mahdollisuus, että kursseja voi tehdä milloin vain. Monesti opiskelijat löytävät meille googlettamalla ja kysyvät, että voisiko teille tulla tekemään yhden kurssin, kuvaa verkkopedagogi Sari Jaaranen.

Nettilukion opiskelijat taas ovat aikuisia ihmisiä, jotka eivät voi esimerkiksi elämäntilanteensa vuoksi sitoutua aikuislukion iltaopetukseen.

– On opiskelijoita, jotka ovat esimerkiksi vuorotyössä tai matkatyössä, tai on kotiäitinä eikä löydy pienille lapsille hoitajaa. Sitten on opiskelijoita, jotka eivät pysty olemaan luokkatilanteessa, on vaikka sosiaalisten tilanteiden pelkoa, Jaaranen sanoo.

Tekniikka on kehittynyt, samoin verkkopedagogiikka

Kahdenkymmenen vuoden aikana tekniikka on muuttunut paljon, mikä on tietysti vaikuttanut myös verkko-opetuksen mahdollisuuksiin. Verkkopedagogi Sari Jaarasen mukaan sähköiset materiaalit olivat aluksi lähinnä tekstiä.

Sittemmin videoiden käyttö on tullut helpoksi, samoin videoneuvotteluiden käyminen esimerkiksi Skypen välityksellä. Myös pedagogiikka on kehittynyt sen myötä, että verkko-opetus on lisääntynyt eri puolilla maata ja asiaa on alettu tutkia yliopistoissa.

Nettilukiossa opiskelua ei ole sidottu lukukausiin tai jaksoihin, eikä kokeitakaan pidetä. Osaaminen osoitetaan esimerkiksi oppimistehtävien ja -päiväkirjojen avulla.

– Koen, että olemme tärkeällä asialla. Jokainen, joka saa opintonsa loppuun meidän avulla, olen todella iloinen näistä onnistumisista, sanoo verkkopedagogi Sari Jaaranen.