Fölin maine houkuttelee sovelluskehittäjiä – seuraavaksi käyttöön älykäs reittiopas

Turun joukkoliikennelautakunta on tehnyt kolmen vuoden sopimuksen australialaisen TripGo-sovelluksen käyttämisestä.

joukkoliikenne
Bussit puolalanmäessä
Henrietta Lehtinen / Yle

Turun seudullinen joukkoliikenne Föli houkuttelee uusia mobiilisovellusten kehittäjiä. Uusimpana Föli ottaa käyttöön TripGo-sovelluksen, jonka on kehittänyt australialainen yhtiö SkedGo.

Suomessa sovelluksesta vastaa SkedGo:n tytäryhtiö Reittikioski, jonka kanssa Turun joukkoliikennelautakunta teki kolmen vuoden sopimuksen marraskuun lopulla.

TripGo on käytännössä älykäs reittiopas, kuvailee Reittikioski Oy:n toimitusjohtaja Jani Rytkönen. Samantyyppistä palvelua on aiemmin tarjonnut Föli-liikenteessä suomalainen Tuup.

– TripGo-sovelluksen kautta näkee kaikki tavat päästä paikasta A paikkaan B. Sovellukseen on helppo syöttää oma sijainti, jolloin sovellus löytää käyttäjän kartalta. Sovellus löytää kaikki pysäkit ja kulkumuodot sillä alueella.

"Kansainväliset yhtiöt kiinnostuneita Suomesta"

TripGo-sovelluksen kautta voi ostaa aluksi kertalippuja Föliin. Lippupaketit saapuvat sovelluksen tarjontaan mahdollisesti myöhemmin.

Maas-palveluissa ollaan Suomessa tosi pitkällä. Siksi kansainvälisiä yhtiöitä kiinnostaa tulla tänne kokeilemaan.

Jani Rytkönen

Jani Rytkösen mukaan Föli kiinnostaa, koska se on edelläkävijä mobiililippujen myynnissä. Fölin mobiililippu palkittiin parhaana mobiilimaksamisen sovelluksena vuoden 2015 Slush-tapahtumassa.

– Toistaiseksi haluamme nähdä kertalippujen kautta sen kysyntää ja toisaalta saada käyttökokemusta. Näin voimme kehittää sovellustamme.

TripGo-sovellus toteuttaa Liikkuminen palveluna -, Mobility as a Service (Maas) -toimintatapaa, jossa eri palveluntuottajien tarjoamia matkoja yhdistetään matkaketjuiksi.

– Maas-palveluissa ollaan Suomessa tosi pitkällä. Siksi kansainvälisiä yhtiöitä kiinnostaa tulla tänne kokeilemaan palveluitaan, Jani Rytkönen sanoo.

Rytkösen mukaan sovelluskaupoista ladattavaa TripGo:ta käyttää maailmanlaajuisesti noin miljoona ihmistä. Suomalaisyleisölle sovellus on tarkoitus tuoda vuoden loppuun mennessä.